INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: THE CURRICULUM AND INTERACTIVITY

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jane Maria Vimercate
  • Vanderlei Antonio Bonatto

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1935

Keywords:

appropriate pedagogical paths to integrate information

Abstract

Finding the appropriate pedagogical paths to integrate information and communication technology (ICT) into the curriculum is a challenge when considering the role of public schools in offering quality education to all, an intrinsic goal of educators. Revisiting the concept of integration is a polysemy that refers in different ways to the relationship between the parties and the whole. It can be said that the curriculum does not need to adapt to closed proposals of insertion/aggregation of technology in school activities, as if the use of technology itself was sufficient; only by adapting the technology to a pre-prepared grid of learning content, only as part of the school curriculum. ICT and curriculum should be integrated dialectically into schools. Given the existence of ICT, the curriculum should be better modified and technology should be improved at different stages, levels, segments and modalities according to the needs of educational behaviour, which in turn has the potential to facilitate higher levels of integration. By proposing the integration of ICT into the curriculum, it is not a question of juxtaking new technologies to the curriculum, but rather what should be part of the curriculum along with other technologies. In view of the above, this research aims to present the importance of interactivity between information and communication technologies and the curriculum.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Jane Maria Vimercate

    Graduada em Pedagogia – Fundação Educacional Itaborai (FEITA/RJ); Especialista em Educação Inclusiva – (Centro Universitário Plínio Leite), MBA em Gestão Empreendedora (UFF/RJ), Tutoria em Educação a distância (Universidade Estadual de Londrina- Núcleo de Educação a Distância), Docência e Gestão na Educação à distância (FAVENI), Gestão Pública (FAVENI); Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA).

  • Vanderlei Antonio Bonatto

    Graduado em Filosofia pela UNIFAI, Pedagogia pela UNINOVE. Superior Incompleto em Teologia pela ITESP e mestrando em Educação pela UNINI – México.

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Published

29/09/2022

How to Cite

INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES: THE CURRICULUM AND INTERACTIVITY. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(9), e391935. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1935