FEASIBILIZATION OF SUPERVISED INTERNSHIP IN THE COVID-19 PANDEMIC IN BRAZIL USING TECHNOLOGICAL-DIGITAL TOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2237

Keywords:

Supervised internship, Teaching/learning, COVID-19 pandemic, Digital tools.

Abstract

The article communicates how the construction of a supervised internship research project in the COVID-19 pandemic was made possible. The teaching plan of the subject “Curriculum Practice in the Political-Social Dimension” of the Physics Licentiate course at UEMANet aims to contextualize the political-social dimension of the school with the didactic-pedagogical actions in teacher training. In a traditional [face-to-face] format, the licentiate should go to the school in order to experience the reality of this space to build and implement an intervention project. Given that schools were closed to the detriment of the COVID-19 pandemic, this was not possible. So, what should be done to make the internship happen? The output was to apply a questionnaire via Google Forms with Physics teachers and from the answers, to elaborate the intervention project. However, there was no possibility of application at that time. It is hoped that this article can help in the construction of research and intervention projects, considering the unpredictability that occurred in 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Walter Rodrigues Marques

    Doutorando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP); Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Ensino da Educação Básica pela Universidade Federal do Maranhão (PPGEEB/UFMA). Graduação em Educação Artística pela Universidade Federal do Maranhão. Graduação em Psicologia pela Faculdade Pitágoras de São Luís (MA). Professor de Arte na Secretaria de Estado da Educação do Maranhão (SEDUC-MA).

References

ARAUJO, R. R.; WESENDONK, F. S. O estágio supervisionado em Física: o fazer docente da universidade a escola em tempos de pandemia. VIDYA, v. 42, n. 1, p. 135-148, jan. /jun., 2022 - Santa Maria, 2022. ISSN 2176-4603. DOI: https://doi.org/10.37781/vidya.v42i1.4137. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/4137. Acesso em: 31 out. 2022.

BARROS, A. J. P. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. Petrópolis, RJ: Vozes, 1990.

BEIGUELMAN, G. Coronavida: pandemia, cidade e cultura urbana. – São Paulo: Editora Escola da Cidade, 2020. - 44 p.; Digital. –– (Coleção outras – palavras, v. 8). Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/tag/giselle-beiguelman. Acesso em: 19 jan. 2022.

BELÍSSIMO, J. R.; PARMA, F. W.; NARDI, R. A relação teoria e prática segundo futuros professores de Física durante o estágio supervisionado no contexto pandêmico. Revista de enseñanza de la Física, v. 33, n. 2, 2021. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/35180/35320. Acesso em: 31 out. 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituiçao.

FACHIN, O. Fundamentos de metodologia. 4. ed. – São Paulo: Saraiva, 2003.

FERREIRA, L. G. Reinventar a docência: problematizando o tempo da pandemia no estágio supervisionado. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 3, n. 8, p. 1-25, 2022. DOI: 10.22481/reed.v3i8.11008. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/11008. Acesso em: 31 out. 2022.

FLICK, O. Introdução à pesquisa qualitativa. Trad. Joice Elias Costa. – 3 ed. – Porto Alegre: Artmed, 2009.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. – 10. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2007.

GRECO, D. B. A epidemia da Aids: impacto social, científico, econômico e perspectivas. Estudos Avançados [online]. 2008, v. 22, n. 64, p. 73-94. Disponível em:<https://doi.org/10.1590/S0103-40142008000300006>. Epub 16 nov. 2009. ISSN 1806-9592. https://doi.org/10.1590/S0103-40142008000300006. Acesso em: 31 out. 2022.

ISER, B. P. M. et al. Definição de caso suspeito da COVID-19: uma revisão narrativa dos sinais e sintomas mais frequentes entre os casos confirmados. Epidemiologia e Serviços de Saúde [online]. 2020, v. 29, n. 3, e2020233. Disponível em: <https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000300018>. Epub 22 Jun 2020. ISSN 2237-9622. https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000300018. Acesso em: 11 nov. 2022.

LORENZI, J. O.; SANTOS, G. G.; SANTANA, Jailson O.; PEÇANHA, A. D. Entendendo a pandemia: utilizando questões sociocientíficas em aulas de Física no estágio remoto. Cadernos de Estágio v. 3 n.1, 2021.

LEITE, D. L. F. Artigo 205 da Constituição Federal. Direção de: Fábio Henrique S. Coelho. São Luís: UEMAnet, 2020. 1 Videoaula (2’57”).

LIMA, C. S..; MARQUES, W. R..; ROCHA, L. F. B. V..; HOMEM, G. R. C. O papel da internet no uso do WhatsApp como recurso educacional: uma revisão sistemática da literatura no contexto da educação. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 11, p. e3112165, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i11.2165. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2165. Acesso em: 7 nov. 2022.

MARQUES, W. R. Metaverso e educação: uma revisão da literatura. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 3, n. 10, p. e3102064, 2022. DOI: 10.47820/recima21.v3i10.2064. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2064. Acesso em: 30 out. 2022.

MARQUES, W. R.; FERREIRA, D. J. L.; CUTRIM, D. S. P.; VIANA, M. N. G.; FREITAS, M. D. de; COSTA, R. C.; ROCHA, L. F. B. V.; SOARES, H. A. Profissionalidade docente: Saber e busca de reconhecimento. Braz. J. of Develop., Curitiba, v. 6, n.12, p.97692-97711 dec. 2020. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/21544. Acesso em: 25 dez. 2021.

MARQUES, W.R.; ALVES, M.C.; ROCHA, L.F.B.V.; MAIA, G.K.M.; GOMES, K.C.A.; SOUZA, F.C.S.; ALVES, M.A.; SILVA, C.R.D. O impacto da pandemia do COVID-19 no contexto educacional em 2020: o uso de ferramentas digitais e as implicações na aprendizagem e no processo educacional. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 8730–8746, 2022. DOI: 10.34117/bjdv8n2-021. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/43621. Acesso em: 26 out. 2022.

MAUAD, S.; FREITAS, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado em educação em tempos de pandemia da COVID-19. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1-27, 2021. DOI: 10.22481/reed.v2i4.8318. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8318. Acesso em: 31 out. 2022.

MEDICINA S/A. Quarentena global é inédita na história das pandemias. 27 de abril de 2020. Disponível em: < https://medicinasa.com.br/quarentena-global/>. Acesso em: 05 mar. 2022.

MESQUITA, C.; TEIXEIRA, C.; PIRES, M. V. Percepções dos estudantes sobre o estágio supervisionado em contexto do ensino remoto. Revista de Estudos em Educação e Diversidade - REED, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 1-23, 2021. DOI: 10.22481/reed.v2i4.8961. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/reed/article/view/8961. Acesso em: 31 out. 2022.

PAIVA JÚNIOR, F. P. O impacto do ensino remoto no estágio supervisionado:

percepções dos professores em formação. Aondê: Revista de Pesquisa em Educação em Ciências e Matemática, Universidade Federal de São Carlos. Disponível em: https://www.aonde.ufscar.br/index.php/aondeppgedcm/article/view/51. Acesso em: 04 nov. 2022.

PIRES, C.; SILVA, J.; MAGALHÃES, C.; SILVA, R.; CARDOSO, D. Do distanciamento ao estágio supervisionado: Um novo desafio aos futuros Educadores em tempos de Pandemia do novo coronavírus, SARS-CoV-2. Anais Educação em Foco: IFSULDEMINAS, [S. l.], v. 1, n. 1, 2021. Disponível em: https://educacaoemfoco.ifsuldeminas.edu.br/index.php/anais/article/view/168. Acesso em: 31 out. 2022.

PROJETO DE FÍSICA - ESTÁGIO I. Disponível em: https://docs.google.com/forms/d/1zw-ERxZ6T2bJZyx7G6s5UCLdXXIYRKZuRFuLAr-oVWg/edit. Acesso em: 05 out. 2020.

REIS, C. R. N. Metodologia da pesquisa em educação [livro eletrônico]. – São Luís: UEMAnet, 2018.

RODRIGUES, L. Conheça as 5 maiores pandemias da história. Revista Galileu, 2020. 29 de março de 2020. Disponível em: https://revistagalileu.globo.com/Ciencia/Saude/noticia/2020/03/conheca-5-maiores-pandemias-da-historia.html. Acesso em: 31 out. 2022.

ROCHA, M. T. G.; MARQUES, W. R. Cultura, arte, tecnologia e meio ambiente: um estudo sobre processos de produção e visualisação de objetos artesanais. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.4, p. 38960-38972 apr. 2021. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/28276/22676. Acesso em: 11 nov. 2022.

RODRIGUES, M. A.; SANTOS, I. F. Construção e proposta para estágio supervisionado em física na modalidade EaD de forma remota. I Simpósio de Sul-Americano de pesquisa em ensino de Ciências – SSAPEC – 28 a 30 de outubro de 2020.

SILVA, D. S.; ANDRADE, L. A. P.; SANTOS, S. M. P. Alternativas de ensino em tempos de pandemia. Pesquisa, Sociedade e Desenvolvimento, [S. l.], v. 9, n. 9, pág. e424997177, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i9.7177. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7177. Acesso em: 31 out. 2022.

SILVA, A. M. C. E. As contribuições do estágio supervisionado na formação docente em tempos de pandemia. Infinitum: Revista Multidisciplinar, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 5–26, 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/15001. Acesso em: 31 out. 2022.

SILVA, A.; MENDES, A.; MÜLLER, M. Formação docente durante a pandemia da COVID-19: Percepções dos/as estudantes da Licenciatura em Física sobre o Estágio Supervisionado de forma remota. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 5, n. 3, p. 309-328, 13 ago. 2022. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/12743. Acesso em: 31 out. 2022.

SOUZA, E. M. F.; FERREIRA, L. G. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado nos cursos de licenciatura no cenário da Pandemia COVID 19. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1-19, 4 out. 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/14290. Acesso em: 31 out. 2022.

VIANA, M. N. G.; MARQUES, W.; BRANCO, T. S. C.; FERREIRA, F. M.; PAIXÃO, M. S. E. As dificuldades de aprendizagem discente e as tecnologias educacionais em tempos de pandemia de COVID-19. Conjecturas, v. 22, n. 4, p. 68-81, 2022. Disponível em: http://conjecturas.org/index.php/edicoes/article/view/643. Acesso em: 11 nov. 2022.

Published

01/12/2022

How to Cite

FEASIBILIZATION OF SUPERVISED INTERNSHIP IN THE COVID-19 PANDEMIC IN BRAZIL USING TECHNOLOGICAL-DIGITAL TOOLS. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122237. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2237