STUDY OF THE TEACHING OF RHYTHMIC GYMNASTICS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2357

Keywords:

Rhythmic Gymnastics is a highly

Abstract

Rhythmic Gymnastics is a sport of high competitiveness by the elements that compose it: dance, theater and music. Their practice at school is important for the integral development of the student, as it contributes to motor, psychomotor and socioaffective development. Therefore, the research is based on the following problem: How do teachers teach Rhythmic Gymnastics in schools considering the specific spaces and materials needed? With this, the following objectives were defined for the research: the general objective is to find out if it is possible to teach Rhythmic Gymnastics in physical education classes in elementary school, final years, in the Municipal schools of Lucas do Rio Verde-MT. To this end, the research was conducted with 4 teachers from the municipal schools of Lucas do Rio Verde-MT, who received questionnaires via WhatsApp, e-mail and printed. According to the data collected, and for the understanding of the research, it was established that rhythmic gymnastics practices are not addressed in Physical Education classes because it is a modality that includes materials used in competitions difficult to access in schools, because they are of high cost, the content is not easily accepted because it is related as a female practice,  creating a male rejection, and in addition to everything, teachers lack knowledge on this topic. Thus, the materials should not be the greatest challenge of teachers in view of the activities that can be developed, evidencing that there is a lack of more care with the training of students.

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Author Biographies

  • Luane Kaline Cruz dos Santos

    Graduada em Educação Fisica pelo Centro Universitário Unilasalle de Lucas do Rio Verde - MT - Brasil

  • Nádia Ligianara Dewes Nyari

    Doutora em Engenharia de Alimentos (URI - Erechim - RS), Discente em Engenharia da Produção (UniLaSalle Lucas do Rio Verde - MT) e Administração (UniLaSalle Lucas do Rio Verde - MT). Graduação em Ciências Biológicas (URI - Santo Ângelo - RS), Especialização em Biologia Humana (UNIJUI - Ijuí - RS), MBA em Gestão de Pessoas e Liderança Coach (LaSalle - Canoas - RS) e Mestrado em Engenharia de Alimentos (URI - Erechim - RS). Professora do Ensino Superior, Coordenadora, Presidente dos Núcleos Docente e Estruturante (NDEs) dos Cursos de Administração (ADM), Gestão da Produção Industrial (GPI) e Gestão em Agronegócio (AGO),

     

     

  • Moacir Juliani

    Doutorando no Programa de Pós Graduação em Educação - PPGE - Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT, Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Corporeidade e Ludicidade: GPCOL, Cuiabá, MT. Bolsista da CAPES. Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Faculdade Salesiana de Educação Física, graduação em Lic Em Estudos Sociais 1º Grau pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco, Especialização em Orientação Educacional e mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2008). Professor de Educação Física, dança, teatro, alfabetização na Escola Especial Helen Keller Mantida pela Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais - APAE de Três de Maio - RS. Professor de História e Geografia no Ensino Fundamental e EJA como servidor do Estado do RS. Professor de ginástica, musculação e personal trainner na Academia de Ginástica Companhia do Corpo do Município de Três de Maio - RS. Professor de Educação Física e Orientação e Campismo na Sociedade Educacional Três de Maio. Coordenador do curso de Educação Física - Licenciatura do Unilasalle de Lucas do Rio Verde no Mato Grosso - MT. Professor Substituto no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia - IFMT, Campus São Vicente. Coordenador dos cursos de Licenciatura em Educação Física e Pedagogia do Unilasalle de Lucas do Rio Verde - MT.

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Published

22/12/2022

How to Cite

STUDY OF THE TEACHING OF RHYTHMIC GYMNASTICS IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(12), e3122357. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i12.2357