IMPACT OF NEUROMARKETING ON THE FOOD OF THE BRAZILIAN POPULATION: INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2792

Keywords:

Marketing, Eating Behavior, Food Standards, Brazil

Abstract

Introduction: Neuromarketing is derived from the interdisciplinary interaction between psychology, neuroscience and marketing. Objective: This work seeks the impact of neuromarketing on the food choices of the Brazilian population through an integrative literature review. Methodology: carried out through the Lilacs, Scielo, Pubmed and Pepsic databases through access to the same website between the months of January to July 2022, by crossing the following descriptors in Portuguese and English: “Marketing”, “Behavior food", "Food Patterns" and "Brazil". Results and Discussions: This search initially resulted in 42 articles, after applying the inclusion and exclusion criteria, 4 articles remained. From the analysis of the selected works, it was heard that the use of food neuromarketing possibly causes negative negative effects on food choices, mainly of children and adolescents, due to the fact that they still do not accept the marketing strategies used by food companies, thus becoming more independent. Final considerations: Thus, food neuromarketing becomes a potential driver of childhood obesity, while influencing people eating. Adding this to the fact that the composition of foods intended for children are generally high in calories, rich in vitamins, carbohydrates and carbohydrates, ethical questions remain, as foods with these characteristics are risk factors for various pathologies.

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Author Biographies

  • Francisco Vinicius Teles Rocha

    Graduando no curso de Bacharelado em Medicina na Universidade Federal do Piauí e graduando do curso de Bacharelato em Nutrição na Universidade Estácio de Sá. Pesquisador Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica.

  • Luana da Conceição Marques

    Graduanda em Nutrição pela Faculdade Estácio de Teresina. Bolsista voluntária do Programa Institucional de Iniciação Científica (PIBIC) pela Faculdade Estácio de Teresina. Integrante do Grupo de Pesquisa Nutrição e Saúde (GPNS) da Faculdade Estácio Teresina. Diretora de Ensino da Liga Acadêmica de Nutrição Comportamental(LANC) da Faculdade Estácio de Teresina.

  • Antonia Claudiana Leal de Araújo

    Graduação em Administração pela Universidade Estadual do Piauí. Graduanda em Nutrição na Faculdade Estácio de Teresina.

  • Maria do Desterro Claudino Rodrigues

    Graduanda do curso de nutrição na faculdade Estácio Teresina. Pesquisadora voluntaria do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Cientifica. membro voluntario do Grupo de pesquisa em Nutrição e Saúde(GPNS). Membro da liga acadêmica nutrição comportamental.

  • Amanda Cristine Ferreira dos Santos Ferreira dos Santos

    Bacharelado em Nutrição pela Faculdade Estácio de Teresina. Pós-graduada em Docência do Ensino Superior pela Faculdade Estácio de Teresina. Pós-graduada em Alimentos Funcionais e Nutrigenômica: implicações práticas na Nutrição Clínica e Esportiva pela Faculdade Estácio de Sá. Pós-graduada MBA em Gestão de UAN e Negócios em Alimentação pelo Instituto Nutrir. Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora do Curso de Nutrição da Faculdade Estácio de Teresina.  Membro Suplente do Corpo Docente do Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CONSEPE), Membro do Conselho Superior de Administração (CONSUAD) e professora conselheira do ENACTUS Estácio-CEUT. Professora bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) .Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Nutrição e Saúde (GPNS). Representante Docente da Liga Acadêmica de Nutrição Comportamental (LANC) e Coordenadora geral da Associação Atlética Acadêmica Cutuba.  

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Published

03/03/2023

How to Cite

IMPACT OF NEUROMARKETING ON THE FOOD OF THE BRAZILIAN POPULATION: INTEGRATIVE LITERATURE REVIEW. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432792. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2792