THE CONTRIBUTIONS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES TO TEACHER TRAINING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Sigla Santos Dias
  • Sandramar Valentim Andrades Elia

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3051

Keywords:

society goes through a continuous process of globalization

Abstract

Currently, society goes through a continuous process of globalization, especially with a young population, which entails technological advances, especially those related to information and communication. In this sense, what motivates us to study this theme is the need to deepen the understanding of the importance of integrating information and communication technologies (ICT) into the teaching process. Of course, ICTs make classrooms more engaging and students have the opportunity to accumulate knowledge autonomously and meaningfully. In this sense, the great challenges of modern society demand from all of us a reflection on contemporary education, which allows the modification of current teaching methods to provide diverse interactions for the new generations with different ways of teaching, learning and acting, and thus have modernist popular culture and teaching methods around it. Therefore, given the research and readings made during this process, it is perceived that ICTs provide quick access to updated information through automated search engines, suggesting that they really contribute to the teaching process for teaching in schools. In view of the above, this research aims to present the contributions of information and communication technologies to teacher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Silvania Maria Roque

    Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

  • Sigla Santos Dias

    Graduada em Pedagogia - Universidade Estadual Vale do Acaraú - (UVA). Letras Português/Espanhol - Universidade Tiradentes. Pós Graduação em Formação Socioeconômica do Brasil - Universidade Salgado Filho e mestranda em Educação Especialização em TICs pela UNIB – Porto Rico.

  • Sandramar Valentim Andrades Elia

    Graduada em Pedagogia e História pela Uniasselvi e pós graduada em Gestão Escolar e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

References

CLOCK, L. M.; PEREIRA, A. L.; LUCAS, L. B.; MENDES, T. C. Profissão docente no século XXI: concepções do professor sobre seu papel na sociedade contemporânea. Conjuctura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 23, n. 1, 2018.

COSME, A. Escolas e professores no séc XXI: exigências, desafios, compromissos e respostas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 757-776, 2017.

CUNHA, M. J. dos S. Formação de professores: um desafio para o século XXI. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009. Braga, Portugal. Anais [...] Braga, Portugal: Universidade do Minho, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2019.

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho Científico. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2018.

LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MASETTO, M. T. Desafios para a docência no Ensino Superior na contemporaneidade. In: CAVALCANTE, M. M. D.; SALES, J. A. M. de; FARIAS, I. M. S. de F.; LIMA, M. do S. L. (org.). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a escola e formação de professores e a sociedade. Fortaleza: EdUECE, v. 4, 2015.

MEZZAROBA, O. e MONTEIRO, C. S. Manual de metodologia da pesquisa do Direito. 8.ed. São Paulo: Saraiva, 2019.

SANTORI, A. S.; HUNG, E. S.; MOREIRA, P. J. Uso das TICs como ferramentas de ensino aprendizagem, 2016.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2016.

VERGNA, M.; SILVA, A. Formação dos professores para o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação. Revista Intersaberes. Vol.13 nº28 janeiro/abril de 2018.

XAVIER, L. G. Para além da didática: desafios da escola e do professor do século XXI. Exerdra: Didática do Português: Investigação e Prática, Coimbra, Portugal, n. 1, 2015.

Published

24/04/2023

How to Cite

THE CONTRIBUTIONS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES TO TEACHER TRAINING. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(4), e443051. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3051