THE CONTRIBUTIONS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES TO TEACHER TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3051Keywords:
society goes through a continuous process of globalizationAbstract
Currently, society goes through a continuous process of globalization, especially with a young population, which entails technological advances, especially those related to information and communication. In this sense, what motivates us to study this theme is the need to deepen the understanding of the importance of integrating information and communication technologies (ICT) into the teaching process. Of course, ICTs make classrooms more engaging and students have the opportunity to accumulate knowledge autonomously and meaningfully. In this sense, the great challenges of modern society demand from all of us a reflection on contemporary education, which allows the modification of current teaching methods to provide diverse interactions for the new generations with different ways of teaching, learning and acting, and thus have modernist popular culture and teaching methods around it. Therefore, given the research and readings made during this process, it is perceived that ICTs provide quick access to updated information through automated search engines, suggesting that they really contribute to the teaching process for teaching in schools. In view of the above, this research aims to present the contributions of information and communication technologies to teacher education.
Downloads
References
CLOCK, L. M.; PEREIRA, A. L.; LUCAS, L. B.; MENDES, T. C. Profissão docente no século XXI: concepções do professor sobre seu papel na sociedade contemporânea. Conjuctura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 23, n. 1, 2018.
COSME, A. Escolas e professores no séc XXI: exigências, desafios, compromissos e respostas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 757-776, 2017.
CUNHA, M. J. dos S. Formação de professores: um desafio para o século XXI. In: CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA, 10., 2009. Braga, Portugal. Anais [...] Braga, Portugal: Universidade do Minho, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2019.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Metodologia do trabalho Científico. 8.ed. São Paulo: Atlas, 2018.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MASETTO, M. T. Desafios para a docência no Ensino Superior na contemporaneidade. In: CAVALCANTE, M. M. D.; SALES, J. A. M. de; FARIAS, I. M. S. de F.; LIMA, M. do S. L. (org.). Didática e prática de ensino: diálogos sobre a escola e formação de professores e a sociedade. Fortaleza: EdUECE, v. 4, 2015.
MEZZAROBA, O. e MONTEIRO, C. S. Manual de metodologia da pesquisa do Direito. 8.ed. São Paulo: Saraiva, 2019.
SANTORI, A. S.; HUNG, E. S.; MOREIRA, P. J. Uso das TICs como ferramentas de ensino aprendizagem, 2016.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24.ed. São Paulo: Cortez, 2016.
VERGNA, M.; SILVA, A. Formação dos professores para o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação. Revista Intersaberes. Vol.13 nº28 janeiro/abril de 2018.
XAVIER, L. G. Para além da didática: desafios da escola e do professor do século XXI. Exerdra: Didática do Português: Investigação e Prática, Coimbra, Portugal, n. 1, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.