TEACHER'S CHALLENGE IN THE FACE OF MULTIGRADE CLASSES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Maria Arlete Trindade Pinto Brandão
  • Samara Teodozo Nunes
  • Anelli de Sena Araujo Leandro

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3065

Keywords:

represents a fundamental right and therefore has been studied

Abstract

Education represents a fundamental right and therefore has been studied over the decades, since a society that has access to study tends to be more evolved. Therefore, education has been a challenge for teachers, considering that children, when entering institutions, are no longer unprepared with regard to education, compared to times when digital media was not part of everyday life. Precisely because of this learning outside of school, it is very natural that parents do not take this modality of education as relevant, which results in the configuration of multigrade rooms, where children belong to the same group in different learning conditions. Therefore, within this reality, this study had as general objective, to understand the challenges faced by teachers who teach in multigrade classes in early childhood education. Having as methodology the literature review, where the search engine for references occurred in the Scielo and Medline databases, whose temporality of the selected documents was concentrated from 1993 to 2023, with the documents in the Portuguese language and available in full. Concluding that numerous and multigrade classrooms represent a challenge for teachers, as they need to be more prepared to serve these children within their abilities and limitations, so that everyone can learn effectively.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

  • Maria Arlete Trindade Pinto Brandão

    Graduada em pedagogia. Pós graduada em Gestão e Docência do Ensino Superior. Curso de especialização em Educação Especial: Formação Continuada de Professores para o Atendimento Educacional Especializado- AEE e mestranda em Educação - Formação de Professores, pela Universidade Europeia Del Atlântico - UNEATLÂNTICO (ESPANHA).

  • Samara Teodozo Nunes

    Graduada em Pedagogia e História. Pós graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional e Educação Infantil. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Anelli de Sena Araujo Leandro

    Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

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Published

30/04/2023

How to Cite

TEACHER’S CHALLENGE IN THE FACE OF MULTIGRADE CLASSES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(5), e453065. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3065