TEACHER'S CHALLENGE IN THE FACE OF MULTIGRADE CLASSES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i5.3065Keywords:
represents a fundamental right and therefore has been studiedAbstract
Education represents a fundamental right and therefore has been studied over the decades, since a society that has access to study tends to be more evolved. Therefore, education has been a challenge for teachers, considering that children, when entering institutions, are no longer unprepared with regard to education, compared to times when digital media was not part of everyday life. Precisely because of this learning outside of school, it is very natural that parents do not take this modality of education as relevant, which results in the configuration of multigrade rooms, where children belong to the same group in different learning conditions. Therefore, within this reality, this study had as general objective, to understand the challenges faced by teachers who teach in multigrade classes in early childhood education. Having as methodology the literature review, where the search engine for references occurred in the Scielo and Medline databases, whose temporality of the selected documents was concentrated from 1993 to 2023, with the documents in the Portuguese language and available in full. Concluding that numerous and multigrade classrooms represent a challenge for teachers, as they need to be more prepared to serve these children within their abilities and limitations, so that everyone can learn effectively.
Downloads
References
Cury, C. R. J. (2002) A educação básica no Brasil. Educ. Soc., Campinas, vol. 23, n. 80, set., p. 142-200.
Durkheim, É. (1998) Educação e Pedagogia. Buenos Aires: Editorial Losada.
Freire, P. (1993) Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gatti, B. A. (2012) Abordagens quantitativas e a pesquisa educacional. Fundação Carlos Chagas, USP.
Janata, N. E.; Anhaia, E. M. (2015) Escolas/Classes Multisseriadas do Campo: reflexões para a formação docente. Educ. Real. [online], vol. 40, n. 3, p. 685-704, 2015.
Parenta, C. M. D. (2014) Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe. RBEP. vol. 95, n. 241, set./dez.
Pinheiro, M. S. D. (2007) A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. Cadernos ANPAE. Rio Grande do Sul.
Santos, F. J. S.; Moura, T. V. (2012) A Pedagogia das Classes Multisseriadas: uma perspectiva contra-hegemônica às políticas de regulação do trabalho docente. Debates em Educação. Maceió, v. 4, n. 7, jan./jul.
Santos, F. J. S.; Moura, T. V. (2010) Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In: Escola de direito: reinventando a escola multisseriada. Belo Horizonte: Autêntica (Coleção Caminhos da Educação do Campo; v. 2), pp. 22-48.
Silveira, K. A.; Enumo, S. R. F.; Batista, E. P. (2014) Indicadores de estresse e estratégias de enfrentamento em professores de ensino multisseriado. Psicol. Esc. Educ., Maringá, v. 18, n. 3, p. 457-465, dez.
Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.