MATHEMATICS FROM SCRATCH: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jose Evangelista da Silva
  • Silvania Maria Roque
  • Anelli de Sena Araujo Leandro
  • Osileide Barreira da Silva
  • Barbara Rodrigues de Souza

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3533

Keywords:

pedagogical proposal for teachers of the initial

Abstract

This article aims to present a pedagogical proposal for teachers of the early years of elementary school, mathematics from scratch, and the conceptions of the four fundamental operations of mathematics. The difficulties faced by elementary school students are addressed, considering that at this stage of teaching, students should already have mastery of the discipline, however, teaching methods have changed radically in the last decade and the best way to entertain students is by performing playful activities and games that encompass exercises that need to perform accounts instead of distributing to each student a list of mathematical problems and theoretically explain how to solve them. The study was carried out through bibliographic research in scientific articles addressing the theme and is justified by the fact that there is difficulty in learning mathematics for elementary school students, when they should already know how to perform accounts and solve mathematical problems involving the four operations. It is concluded that the best way to work with Mathematics with elementary school students is with the inclusion of playful activities that encompass numbers and accounts.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Jose Evangelista da Silva

    Graduação em Licenciatura Plena em Geografia (UFPE), graduação em bacharelado em Geografia (UFPE), Especialização em Metodologia do Ensino de Geografia e suas Tecnologias (FABEJA), graduação em Pedagogia FUNESO), Especialização em Gestão Escolar (FACULDADE DE EDUCAÇÃO SÃO LUÍS), Mestrando em Educação Uneatlantico - Espanha.

  • Silvania Maria Roque

    Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

  • Anelli de Sena Araujo Leandro

    Graduação em Farmácia. Pós graduada em Farmácia Clínica e Farmácia Estética. Mestranda em Formação de Docência Superior.  Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

  • Osileide Barreira da Silva

    Licenciada em Pedagogia. Pós-Graduada em Gestão e Organização da Escola. Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

  • Barbara Rodrigues de Souza

    Graduação em Física – Centro Universitário Moacyr Sreder Bastos. Pós graduada em Docência do Ensino Superior – Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI), Gestão Escolar Integrada – Instituto Superior de Educação de Afonso Cláudio (FAAC), Curso de Formação de Professores de Educação Infantil e Anos Iniciais – Instituto de Educação Colônia do Saber. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

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Published

20/07/2023

How to Cite

MATHEMATICS FROM SCRATCH: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473533. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3533