EXPERIENCE REPORTS FROM THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING II: TEACHING AND LEARNING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3549Keywords:
internship was divided into two partsAbstract
The internship was divided into two parts: the first occurred at the State Full-Time State School Professor Manuel Vicente Ferreira Lima (CETI), with high school students, and the second at the Federal Institute of Amazonas Campus Coari (IFAM), with students of technical courses. Each part had a workload of 50 hours, following the guidelines of the university. The internship aimed to provide students with the opportunity to apply in practice the knowledge acquired during the course and establish a connection between theory and practice. The trainees used technological resources, such as PowerPoint, Google Earth, Paint and VisualG, to enrich the classes and promote a more interactive education. The internship experience contributed to the students' professional and personal development, preparing them for their future career as computer teachers. The experience in the educational environment allowed them to acquire practical experience and develop teaching skills. The internship lasted approximately four months, starting in February and ending in June 2023. In summary, the supervised internship in computing II provided students with the opportunity to apply their knowledge in the classroom, using technological resources and establishing a connection between theory and practice. The experience contributed to the professional and personal development of the trainees, preparing them for their future career as computer teachers.
Downloads
References
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional. 2. ed. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2018.
NOGUEIRA DE SOUZA, E.; DE OLIVEIRA BARBOSA, L. S.; BRITO DE OLIVEIRA, R. ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM COMPUTAÇÃO I: O USO DE RECURSOS COMPUTACIONAIS COMO ESTRATÉGIA PEDAGÓGICA NO ENSINO FUNDAMENTAL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 4, p. e442987, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i4.2987. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/2987. Acesso em: 4 jun. 2023.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência: Diferentes Concepções. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: Diferentes Concepções. Revista Poíesis, Volume 3, Números 3 e 4, pp. 5-24, 2005/2006.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS/UEA. (2015). Conselho Universitário. Resolução nº 53/2015 – CONSUNIV/UEA. Disponível em: https://prograd.uea.edu.br/wp-content/uploads/sites/4/2019/02/Res.-053_2015_Resolu%C3%A7%C3%A3o-de Est%C3%A1gio-da-UEA-1.pdf > acesso em 04 jun. 2023.
UNIVERSIDADE DO ESTADO DO AMAZONAS/UEA. (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 1º - CAPÍTULO I - DAS DISPOSIÇÕES PRELIMINARES. Art. 25º - CAPÍTULO X DA PROGRAMAÇÃO E PLANEJAMENTO DO ESTÁGIO.
ZABALZA, Miguel A. O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014. (Coleção docência em formação: saberes pedagógicos / coordenação Selma Garrido Pimenta). ISBN 978-85-249-2298-5.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.