CURRICULUM AND TECHNOLOGIES: INCLUSIVE EDUCATION, TEACHER TRAINING AND PEDAGOGICAL PRAXIS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3662Keywords:
research aims to present education, teacher training and pedagogical praxisAbstract
This research aims to present education, teacher training and pedagogical praxis. The playful should be introduced before the practices within the classroom to promote a more favorable learning, also helping in the socialization among the students. Games should be provided through psychomotor activities in a motivating environment. The game is ideal for the student to express their feelings, and this is a very important instrument during the initial grades, which is the time when the child begins to have ties with society. This work was developed through bibliographic research in scientific articles, books and online collections; was characterized as a descriptive-exploratory research with a qualitative methodological approach. It is concluded that the technologies aim to improve the quality of the construction of learning of students and educators, because they are tools widely used in contemporary times.
Downloads
References
ALMEIDA, P. N. Educação Lúdica - Técnicas e Jogos Pedagógicos. 11 ed. São Paulo: Editora Loyola, 2003.
BENJAMIN, Walter. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. São Paulo: Duas Cidades. Editora 34, 2002.
BOGDAN, R. S.; BIKEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12.ed. Porto: Porto, 2003.
BOSSA, N. A. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. RS, Artmed, 2007.
BRASIL. LDB - Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9394, 20 de dezembro de 1996.
CERISARA, A. B. De como o Papai do Céu, o Coelhinho da Páscoa, os anjos e o Papai Noel foram viver juntos no céu. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (Org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira-Thomson Learning, 2002.
COLE, M., COLE, S. R. O desenvolvimento da criança e do adolescente. Porto Alegre: Artmed, 2003
FURLANETTO, Ecleide Cunico. Como nasce um professor? Uma reflexão sobre o processo de individuação e formação. São Paulo: Paulus, 2003.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6º ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAETINGER, M.; HAETINGER, D. Jogos, Recreação e Lazer. IESDE: São Paulo, 2009
LEITE, Denise. Conhecimento social na sala de aula universitária e a autoformação docente. In: MOROSINI, Marília et al. (orgs) Professor do Ensino Superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP, 2000, p. 53-60. 40.
OLIVEIRA, I. B. de; PAIVA, J. (orgs.). Educação de Jovens e Adultos. Rio de Janeiro: SEPE-RJ, 2004.
PCN, Parâmetros curriculares Nacionais. Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília. MEC/SEF. 1997.
PERRENOUD, Phillip. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Moraes, 1967.
PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
PIAGET, J. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo, sonho, imagem e representação. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
PIAGET, J. A Psicologia da Criança. Rio de janeiro: Editora Bertrand Brasil, 1998.
PIAGET, J. Biologie et connaissance. Paris, Gallimard, 1967.
PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. R.J. Guanabara,1987.
SANTOS, N. M. Problematização das dificuldades de aprendizagem. 24f. Trabalho de conclusão de curso – Universidade Estadual de Londrina. Paraná, 2009.
SANTOS, S. M. P. dos (org). O lúdico na formação do educador. Petrópoles, RJ: Vozes, 1997.
SANTOS, S. M. P. dos. O lúdico na formação do educador. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
SILVA, E. L. da; MENEZES, E. M. Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: UFSC, 2005.
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.
VYGOSTSKY, L.S. Pensamento e Linguagem. 2ª Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
UNICEF- United Nations Children's Fund. Convenção dos Direitos da Criança. 2004 Disponível em: http://www.unicef.pt/docs/pdf_publicacoes/convencao_direitos_crianca2004.p. VYGOTSKY, L. Pensamento e Linguagem. Lisboa: Editora Antídoto, 1979.
WEISS, M. L. L. Psicopedagogia Clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. 6º Ed. – Rio de Janeiro: Ed. Lamparina, 2007.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.