USE OF VIRTUAL REALITY TECHNOLOGIES APPLIED TO THE TEACHING OF GEOGRAPHY: AN EXPERIENCE REPORT IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE INTERIOR OF THE STATE OF AMAZONAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3710

Keywords:

technology and Digital Information and Communication

Abstract

This article presents the use of Virtual Reality (VR) technology and Digital Information and Communication Technologies (TDICs) in the teaching of geography, for the interaction of high school students, exploring their relationship with the concepts and categories of geography. Virtual Reality offers the experience of immersion and interaction allowing students to explore virtual environments and interact with real world simulations. Digital Information and Communication Technologies encompasses a diverse set of technological tools that can be used in the teaching-learning process. It is possible to provide students with a more engaging and meaningful learning experience by combining Virtual Reality with DICTs to teach geography concepts and categories. Virtual Reality can simulate immersion in different landscapes and geographic environments, in this way, students can experience places that are distant and different from known landscapes. In addition, it allows teachers to take a more dynamic approach and thus enrich the teaching of geography, stimulating students' interest and facilitating the understanding of the subjects proposed by the teacher. This paper presents an experience report on the application of virtual reality and TDICs in the discipline of Geography, in a public high school in the interior of the State of Amazonas, within the scope of the supervised internship in a degree in computing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Stefani Feitoza Monteiro

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA. 

  • Franciano Antunes

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Kleyson Lima Maciel

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Jennifer Azevedo da Cruz

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Darlan Rodrigues Campelo

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Matheus da Silva Gomes

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Alaor Rezende da Silva

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Elcilene Ferreira do Nascimento

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

FREITAS, Wesley R S; JABBOUR, Charbel J C. UTILIZANDO ESTUDO DE CASO(S) COMO ESTRATÉGIA DE PESQUISA QUALITATIVA: BOAS PRÁTICAS E SUGESTÕES. Revista Estudo & Debate, [S.l.], v. 18, n. 2, dez. 2011. ISSN 1983-036X. Disponível em:http://www.meep.univates.br/revistas/index.php/estudoedebate/article/view /560/550. Acesso em: 08 jun. 2023.

LACERDA, Andreson Lopes de Contribuições do design instrucional ao ensino presencial de física apoiado por ambiente virtual de aprendizagem / Andreson Lopes de Lacerda ; orientadora, Tatiana da Silva - Florianópolis, SC, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/107319/320467.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 20. maio. 2023.

LEMOS, Hailton David. Microscópio Virtual Aplicado à Educação a Distância. Revista Cereus, v. 6, n. 2, p. 91 a 100-91 a 100, 2014.

MACIEL, Cristiano. Ambientes virtuais de aprendizagem. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/129865/mod_resource/content/1/Ambientes%20Virtuais.pdf. Acesso em: 13. abril. 2023.

MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira et al. Tecnologia digital na prática docente: o uso da realidade virtual (rv) no ensino de geografia. Anais VI CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/62680 . Acesso em: 18. abril. 2023.

SCHUARTZ, A. S., & Sarmento, H. B. de M..(2020). Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis, 23(3), 429–438. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-02592020v23n3p429 Acesso em:20. maio. 2023.

SILVA, Itállo Fernando de Freitas & Santos, Francisco Kennedy Silva dos. Reflexões sobre o ensino de geografia e a realidade virtual na prática docente. Disponível em: https://doi.org/10.51359/2238-6211.2022.253549. Acesso em: 21. maio. 2023.

TEDESCO, Juan Carlos. O novo pacto educativo. Educação, competitividade e cidadania na sociedade moderna. 3ª Ed. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2008.

Published

05/08/2023

How to Cite

USE OF VIRTUAL REALITY TECHNOLOGIES APPLIED TO THE TEACHING OF GEOGRAPHY: AN EXPERIENCE REPORT IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE INTERIOR OF THE STATE OF AMAZONAS. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483710. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3710