REFLECTIONS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN LEISURE AND CREATIVITY AND HOW SOME MENTAL DISORDERS CAN NEGATIVELY CONTRIBUTE TO PERSONAL DEVELOPMENT

Authors

  • Vitória Guimarães Teixeira
  • Gabriel Ferreira Lopes
  • Luana Mota Lima
  • Matheus Felipe Cordeiro Souza de Almeida
  • Pedro Antônio Vieira Ferreira
  • Kemile Albuquerque Leão

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3743

Keywords:

health has become a widely discussed topic

Abstract

Mental health has become a widely discussed topic in today's society, especially in relation to work overload and the stress resulting from this condition. This review article aims to present scientific evidence relating the development of creativity with leisure, identify factors that negatively impact creativity and discuss strategies to stimulate it, such as mindfulness and other leisure practices. Through an exploratory bibliographic research, articles addressing the subject were selected, using Google as a database. The analysis of the articles revealed that creative leisure can be an opportunity to develop creativity and innovation, allowing to explore new ideas and perspectives. Studies in the area of neuroscience indicate that the creative process involves several areas of the brain, and leisure can stimulate the interaction between these areas more freely and spontaneously. In addition, practices such as mindfulness have been linked to improved creativity and mental health. However, it is important to note that factors such as work overload, depression and burnout syndrome can negatively impact the development of creativity. Therefore, strategies to prevent and treat these problems are key to ensuring people's mental health and well-being. It is concluded that creative leisure can be a promising approach to stimulate creativity and prevent burnout syndrome, providing benefits for people's mental health. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vitória Guimarães Teixeira

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

  • Gabriel Ferreira Lopes

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

  • Luana Mota Lima

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

  • Matheus Felipe Cordeiro Souza de Almeida

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

  • Pedro Antônio Vieira Ferreira

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

  • Kemile Albuquerque Leão

    Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga (FADIP).

References

AMORIM, M.A.P.; DE OLIVEIRA, I.R.; GOMES, W.B. Uso da Terapia Cognitiva baseada em Mindfulness na prevenção de recaída para pacientes com depressão: revisão sistemática. ResearchGate, 2018.

BARBOSA, F. A.; LUCAS, J. A. C. O ócio criativo e suas perspectivas na educação. Revista Eletrônica de Educação, v. 5, n. 1, p. 1-18, 2011.

BERGSON, H. O riso: ensaio sobre a significação do cômico. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

BRAGA, L.W.; CAMPANINI, R.A.C.; TEIXEIRA, M.J. Terapia cognitiva baseada em mindfulness no atendimento clínico individual de depressão. Revista de Psiquiatria Clínica, v. 42, n. 5, p. 139-142, 2015.

CAVALARI, R.S.; NASCIMENTO, A.J.S.; ALVES, G.S. Mindfulness em crianças com ansiedade e depressão: uma revisão sistemática de ensaios clínicos. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, v. 12, n. 2, p. 123-131, 2016.

HABOWSKI, T.A. O ócio criativo e a educação para o século XXI. Artefactum - Revista de Estudos em Linguagens e Tecnologia, v. 2, n. 30, p. 99-109, 2016.

JONES, Benjamin F.; WEINBERG, Bruce A. Age dynamics in scientific creativity. Pnas, 7 out. 2011. Disponível em: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1102895108. Acesso em: 21 jun. 2023.

LINS, A.A.A.; MIRANDA, J.G.V.; OLIVEIRA, R.G. Mindfulness, abertura para experiência e depressão: um estudo utilizando aplicativo móvel. Repositório Institucional da UFPB, 2020.

LOUREIRO, R.O. O ócio criativo e as inteligências múltiplas: dimensões de Domenico De Masi e Howard Gardner sobre o trabalho contemporâneo [Tese de doutorado]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009.

MARINHO MACIEL, F.B.; MARTINS, V.Z. Desenvolvendo ideias criativas com neurociência: workshop para Arquitetura e Urbanismo. Academia.edu, 2017.

MEIRELES, E.; ESTEVES, F.; COSTA, M. A relação entre o estresse e o processo criativo: uma revisão integrativa. Estudos de Psicologia, v. 36, p. 425-436, 2019.

SILVA, E. M. et al. Ativação comportamental: apresentando um protocolo integrador no tratamento da depressão. Revista de Psicologia da UNESP, v. 17, n. 1, p. 56-64, 2018.

SILVA, J. F. C. et al. A combinação entre Mindfulness e método ArtSci estimula a criatividade de forma transdisciplinar. In: Anais do 13° Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2018, São Paulo. Anais... São Paulo: Blucher, 2018. p. 1755-1766.

SOUZA, A.C.M.; ROCHA, E.C.D. A Experiência de ócio como possibilidade de prevenção à Síndrome de Burnout. PUCSP, 2016.

WAGNER, U.; GAIS, S.; HAIDER, H.; VERLEGER, R.; BORN, J. Sleep inspires insight. Nature, v. 427, p. 352-355, 2004.

Published

21/08/2023

How to Cite

REFLECTIONS ON THE RELATIONSHIP BETWEEN LEISURE AND CREATIVITY AND HOW SOME MENTAL DISORDERS CAN NEGATIVELY CONTRIBUTE TO PERSONAL DEVELOPMENT. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483743. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3743