AUGMENTED REALITY APPLIED TO BIOLOGY TEACHING: AN EXPERIENCE REPORT IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE INTERIOR OF THE STATE OF AMAZONAS – BRASIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3781

Keywords:

Internship, Augmented Reality, Education

Abstract

This paper presents an experience report carried out in a state school in the interior of Amazonas during the supervised internship required for undergraduate courses.  Since it provides students with their first contact between student and teacher, through observation, co-participation and conducting, providing graduates in computing to experience the dynamics of teaching work, using information technology in education, relating theory and practice.  At first, the observation of classes given by the supervising teacher was carried out, to identify the subject that the students had difficulties with, in order to present a lesson plan to the teacher, using technology as methodological material.  Thus, it was concluded that students had few practical classes, however it would be a great opportunity to apply Augmented Reality to teach Human Anatomy content, allowing students an attractive and engaged class.  It is concluded that the technology worked at the end of the Supervised Internship II allows several ways for a great extension in teaching, being able to attract the attention of the students and thus making the teaching-learning process more efficient and pleasant.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Antonia Thainá Carneiro de Menezes

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas-UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Carauari-AM - NESCAR/UEA. Universidade do Estado do Amazonas.

  • Amanda Silva dos Santos

    Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas-UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Carauari-AM - NESCAR/UEA. Universidade do Estado do Amazonas.

  • Franciano Antunes

    Mestrado em Computação Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará, Brasil. Professor Assistente da Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

  • Everton Oliveira dos Santos

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas-UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Carauari-AM - NESCAR/UEA. Universidade do Estado do Amazonas.

  • Marlon Ponciano Paulino

    Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas-UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Carauari-AM - NESCAR/UEA. Universidade do Estado do Amazonas.

References

AGÊNCIA PRIMEIRA PÁGINA. APP Realidade Aumentada. Versão 1.0. – Disponível: http://agenciaprimeirapagina.com.br/index.php/realidade-aumentada/. Acessado em: 12/03/2023 às 00:13:28.

ANTUNES, Ricardo. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. São Paulo: Cortez, 1995. p. 19.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, 1996.

FREITAS, E. M.; KAUFFMANN, C. The Importance of Supervised Internship in Undergraduate Education. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, n. 3, p. 449-455, 2021.

KIRNER, C.; KIRNER, T. G.; GARBIN, T. R.; DAINESE, C. A. Livro de realidade aumentada para crianças portadoras de necessidades especiais (LIRA-ESPEC). 2007.

Disponível em: http://www.unimep.br/phpg/mostraacademica/anais/4mostra/pdfs/100.pdf. Acesso em: 05. julh. 2023.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. Campinas: Autores Associados, 2017, p. 23.

SCHNEIDER, M. The Benefits of Technology in the Classroom. EdTech Magazine. Disponível em: https://www.edtechmagazine.com/k12/article/2018/10/benefits-technology-classroom. Acesso em: 05 de jun. de 2023.

UEA. Projeto Pedagógico de Curso – PPC. Curso de Licenciatura em Computação 2018 – Apêndices A, p. 76. Resolução CNE/CP 2. Itacoatiara, 2018.

Published

04/08/2023

How to Cite

AUGMENTED REALITY APPLIED TO BIOLOGY TEACHING: AN EXPERIENCE REPORT IN A PUBLIC HIGH SCHOOL IN THE INTERIOR OF THE STATE OF AMAZONAS – BRASIL. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(8), e483781. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i8.3781