EXPERIENCES EXPERIENCED IN THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING I: THE USE OF GAMIFICATION AS A TEACHING METHOD IN HISTORY SUBJECT IN ELEMENTARY EDUCATION II

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3987

Keywords:

Supervised Internship. Technological Resources. Gamification

Abstract

This article describes the experience in the Supervised Internship in Computing I of the Degree in Computing at the State University of Amazonas. The internship is a crucial stage in the training of future teachers, connecting theory and practice to reflect on teaching methods and transform learning. Held at the Nucleus of Higher Education in Careiro, focusing on the use of technological resources and innovative methodologies. Divided into observation, co-participation and conducting, the internship provides a complete experience in the school environment. During the regency, a didactic proposal of gamification was developed to make the teaching of History more attractive.

_____________________________

 

 

 

The use of the QR Code application and gamification revealed  positive  results,  promoting a  dynamic and  engaging  approach  to   learning.  The interaction between educational theories and technological practices is emphasized to enrich the learning experience. The internship offers future educators opportunities to observe experienced professionals, explore areas of expertise and reflect on their career choices. This contributes to professional growth, preparing them to face educational challenges with a solid foundation. The focus on integrating technological resources aims to enable teachers to guide students in the effective use of technological tools. The internship experiences highlight the importance of interaction between professors and students, in addition to the efficient use of technology in teaching. These enriching experiences shape competent teachers who are ready to address the challenges of contemporary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Vanderson Lima Reis

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA

  • Luiz Sérgio de Oliveira Barbosa

    Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

References

AMAZONAS. Universidade do Estado do Amazonas/UEA. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação – CESIT/UEA. APÊNDICE “A”. Art. 1º - CAPÍTULO I - DAS DISPOSIÇÕES PRELIMINARES. Art. 5º - CAPÍTULO III - DOS OBJETIVOS. 2015.

ANDRADE, Natalia Ferreira. Educação ambiental e prática pedagógica no ensino fundamental. Editora Oiticica, 2021. Disponível em: https://encurtador.com.br/jHNP6. Acesso em: 13 jul. 2023.

BORGES, Amanda Marques. Narrativa de experiência dos Estágios Supervisionados do Ensino Médio e suas dificuldades. 2023. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/73465. Acesso em: 13 jul. 2023.

COSTA, Luana Estephany Gomes. Formação inicial e continuada: concepções dos licenciandos do Curso de Ciências Naturais/Biologia campus de Pinheiro-MA. 2022. Disponível em: https://monografias.ufma.br/jspui/handle/123456789/5570. Acesso em: 13 jul. 2023.

DE ALMEIDA, Elaine Vieira; DOS SANTOS CANTUÁRIA, Laiane Lima; GOULART, Joana Correa. Os avanços tecnológicos no século XXI: desafios para os professores na sala de aula. REEDUC-Revista de Estudos em Educação (2675-4681), v. 7, n. 2, p. 296-322, 2021. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/reeduc/article/view/11738 . Acesso em: 13 jul. 2023.

DE OLIVEIRA PERES, Rodrigo et al. RELATOS DE EXEPERIÊNCIAS NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM COMPUTAÇÃO II: O USO DE RECURSOS TECNOLÓGICOS COMO FERRAMENTA INTERATIVA NO ENSINO MÉDIO. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 4, n. 7, p. e473688-e473688, 2023. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3688 . Acesso em: 13 jul. 2023.

DE OLIVEIRA, Welliton Soares et al. VIVÊNCIAS NO ESTÁGIO SUPERVISIONADO EM COMPUTAÇÃO NO ENSINO MÉDIO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIAS. REVISTA FOCO, v. 16, n. 5, p. e1896-e1896, 2023. Disponível em: https://ojs.focopublicacoes.com.br/foco/article/view/1896 . Acesso em: 13 jul. 2023.

DIAS, Rosilana Aparecida; DOS SANTOS, Josiane Cristina. Um olhar sobre o estágio supervisionado na Licenciatura em Computação. Lynx, v. 2, 2022. Disponível em: https://scholar.archive.org/work/jqtmmltwlraxdfe2uq4jigvmbq/access/wayback/https://periodicos.ufjf.br/index.php/lynx/article/download/39319/25451/169371 . Acesso em: 13 jul. 2023.

DOS SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros; DA SILVA MONTEIRO, Jean Carlos. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar, v. 2, p. 01-15, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583 . Acesso em: 13 jul. 2023.

FRANCISCO, Márcia Mangela. Formação continuada para professores do ensino fundamental anos iniciais: a importância das tecnologias digitais na prática docente. 2020. Disponível em: http://riut.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/24313 . Acesso em: 13 jul. 2023.

GONÇALVES, Bianca Siqueira et al. Base Nacional Comum Curricular: tudo sobre habilidades, competências e metodologias ativas na BNCC: educação infantil, ensino fundamental, ensino médio. Editora Dialética, 2020. Disponível em: https://encurtador.com.br/ivyAW . Acesso em: 13 jul. 2023.

MARQUES, Alenilson Santos; MARQUES, Jamille Santos. O papel da tecnologia educacional na transmissão de conhecimento na pandemia da Covid-19. Scientia Generalis, v. 2, n. 1, p. 65-76, 2021. Disponível em: http://www.scientiageneralis.com.br/index.php/SG/article/view/149 . Acesso em: 13 jul. 2023.

NETO, Sebastião Lino et al. ANÁLISE DO CONHECIMENTO QUÍMICO EM LIVROS DIDÁTICOS DE CIÊNCIAS NO ENSINO FUNDAMENTAL II. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2022/TRABALHO_COMPLETO_EV174_MD4_ID14436_TB2195_30112022201613.pdf . Acesso em: 13 jul. 2023.

SILVA, Amanda Karolayne Rodrigues et al. Aprender fazendo: breve relato de experiência a partir do estágio supervisionado em geografia (unimontes). Revista Ciranda, v. 4, n. 1, p. 54-66, 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/ciranda/article/view/1571 . Acesso em: 13 jul. 2023.

VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

Published

09/09/2023

How to Cite

EXPERIENCES EXPERIENCED IN THE SUPERVISED INTERNSHIP IN COMPUTING I: THE USE OF GAMIFICATION AS A TEACHING METHOD IN HISTORY SUBJECT IN ELEMENTARY EDUCATION II. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(9), e493987. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3987