THE USE OF THE TOPIC ATMOSFERIC DISCHARGES AS A SUGGESTION FOR APPLICATION IN SCIENCE CLASSES FOR STUDENTS IN THE INITIAL SERIES IN SCHOOLS IN THE RURAL AREA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4090Keywords:
Atmosferic Discharges. Science. Following teaching.Abstract
This educational work presents a didactic sequence as a suggestion for application in Science classes, addressing the theme “Atmospheric electrical discharges”. The objective in choosing the theme is to propose an approximation between the Science that is studied at school and the scientific knowledge that is present in the students' daily lives. The Arch of Maguerez methodology is used to guide the classes. As a theoretical basis, knowledge about the electrical processes that occur in the soil-atmosphere relationship is offered: the cloud electrification process and atmospheric discharges. It points to Brazil as the country with the highest rate of lightning on the planet and pays attention to the risk that rural workers are exposed to, when it reveals the high incidence of these discharges in the rural area. It presents the relevant numbers of fatalities due to lightning accidents in this area. It suggests some assertive behaviors that aim to guarantee the safety of people who live or work in the rural area.
Downloads
References
AYOADE, J.O. Introdução a climatologia para os trópicos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.
BERBEL, N. A. N. A metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez. Uma reflexão teórico-epistemológica. Londrina: Eduel, 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza/Secretaria de Educação Fundamental: MEC/SEF, 1998.
CACHAPUZ, A.; GIL-PEREZ, D.; CARVALHO, A. M.; PRAIA, J.; VILCHES. (Org.). A necessária renovação do ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CHASSOT, Áttico. Alfabetização Científica: Uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, n. 26, p. 89-100, 2003.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Brasília. Proteção contra raios. INPE. Disponível em:< http://www.inpe.br/webelat/docs/Cartilha_Protecao_Portal.pdf> Acesso em 15 de abr 2021
JR, Odim Mendes; DOMINGUES, Margarete Oliveira. Introdução `a Eletrodinâmica Atmosférica, Revista Brasileira de Ensino de Física, v.24, n.1, p. 3-19, 2002.
MARCELINO, V.; SILVA, P. G. de S. (Org.). METODOLOGIAS PARA O ENSINO: Teorias e exemplo de sequências didáticas. Campos dos Goytacazes, BRASIL MULTICULTURAL, 2018.
MOREIRA, Marco Antonio. O QUE É AFINAL APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA? Instituto de Física – UFRGS Caixa postal 1501 – Campus 91501-970 Porto Alegre – RS
PRADO, Marta Lenise; VELHO, Manuela Beatriz; ESPÍNDOLA, Daniela Simoni; SOBRINHO, Sandra Hilda; BACKES, Vânia Marli Schubert. ARCO DE CHARLES MAGUEREZ: REFLETINDO ESTRATÉGIAS DE METODOLOGIA ATIVA NA FORMAÇÃO DE PROFISSIONAIS DE SAÚDE. RELATO DE EXPERIÊNCIA, p.172-177, 2016.
RODRIGUES, Angela. Saiba como se proteger de raios em locais fechados e externos. UNIMEP. Disponível em:< http://unimep.edu.br/noticias/saiba-como-se-proteger-de-raios-em-locais-fechados> Acesso em 15 de abr 2021
SABA, M. F. Marcelo. A Física das Tempestades e dos Raios. Física na Escola, vol. 2, n.1, 2001.
SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Revista Ensaio, v.17, n. especial, p. 49-67, novembro, 2015.
TAVARES, M; SANTIAGO, M. A. M. Eletricidade Atmosférica e Fenômenos Correlatos. Revista Brasileira do Ensino de Física, v. 4, n. 24, p. 408-4014, 2002.
TURQUET, Gabriela Nunes; FERREIRA, Ivan Soares. Um estudo do circuito elétrico atmosférico global. Physicae Organum. v. 2, n. 1, p. 1-9, 2016.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.