STUDENT PROTAGONISM: THE IMPORTANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN STUDENT TRAINING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Júlio dos Santos Silva
  • Ivone Lima Santos
  • Maria Nilza Andrade Araújo de Oliveira
  • José Augusto Silva Costa
  • Marilei kuhn Maraskim
  • Lucimeri Stoco Beger

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4326

Keywords:

Making the student the protagonist

Abstract

Making the student the protagonist in the learning process is the basic objective to be achieved in the new educational context of the country, but, rooted in the school culture, we still have the old model in which knowledge in the classroom is centered on the teacher. Ensuring that pupils are protagonists in school life means that they take greater responsibility for their own learning under the guidance of their teachers. The starting point for the idea of protagonist is that students at any level of education – from primary to higher education – can develop the ability to manage their own learning, independently and more actively. Providing a space in the classroom for everyone to share experiences and acquire new knowledge is the essence of leadership in education. In view of the above, this research aims to present the protagonism of students and the importance of school management in the formation of students.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Júlio dos Santos Silva

    Graduado em Pedagogia e Letras/Inglês. Pós-graduado em Docência do Ensino Superior e Língua Inglesa. Mestrando em Educação.

  • Ivone Lima Santos

    Graduada em Pedagogia e Artes. Pós-graduada em Psicopedagogia Clínica. Mestranda em Educação.

  • Maria Nilza Andrade Araújo de Oliveira

    Graduada em Pedagogia e Superior Tecnológico em Gestão Ambiental. Pós-graduada em Psicopedagogia e Educação Especial, Neuropsicopedagogia, MBA em Gestão de Pessoas, MBA em Resíduos Sólidos e suas Tecnologias. Mestranda em Educação.

  • José Augusto Silva Costa

    Graduado em Pedagogia. Pós-graduado em Gestão, Supervisão e Planejamento Educacional, Neuropsicopedagogia, Psicopedagogia, Psicologia da Educação e Aprendizagem, Gestão Escolar e Educacional, Atendimento Educacional Especializado e Alfabetização e Letramento. Mestrando em Educação.

  • Marilei kuhn Maraskim

     Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gestão do Trabalho Pedagógico. Mestranda em Educação.

  • Lucimeri Stoco Beger

    Graduada em Pedagogia pela UFPR. Pós graduada em Metodologia do ensino de 1° e 2° Graus. Mestranda em Educação pela Uneatlantico.

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Published

30/11/2023

How to Cite

STUDENT PROTAGONISM: THE IMPORTANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN STUDENT TRAINING. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124326. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4326