THE PERFORMANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE FACE OF NEW EDUCATIONAL SCENARIOS IN THE POST PANDEMIC PERIOD

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • José Antonino Canani
  • Walkiria Araujo de Carvalho
  • Lusilange Maria de Araújo
  • Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira
  • Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4328

Keywords:

COVID-19. Management. Education. Teaching.

Abstract

The world has gone through very difficult times with the emergence of the "COVID-19" Pandemic, being forced to make immediate and urgent decisions regarding their way of life, especially with regard to the labor market and the very common social practices developed by people in general. In this context, the construction of this work will walk along a road in which its main purpose is to understand how the school managed to overcome all obstacles in the educational field, in view of the difficulties presented with the emergence of the pandemic period and the attitudes taken by the school management and its professionals, through the use of strategies capable of circumventing these impasses, so that the teaching-learning process follows its path without interruptions and promotes the development of Education, even in the face of the COVID-19 virus. Therefore, in order to substantiate the concepts that will be presented in the course of this study, this work intended to develop a theoretical-bibliographic approach in the literature in question to better understand the posture of school management and the school, as a whole, in the face of so many challenges faced with the arrival of the pandemic period, as well as the pedagogical strategies and mechanisms were elaborated to meet the needs that for so long have become a an obstacle to Education and society.

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Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • José Antonino Canani

    Graduado em Geografia pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE; Pós-graduado Latu-Sensu em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares com Ênfase em Educação Especial e Práticas Inclusivas pela Faculdade Anita Garibaldi - CESUSC; Pós-graduado Latu-Sensu em Gestão Escolar: Orientação e Supervisão pela Faculdade de Ciências, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão – CENSUPEG; Mestre em Educação com especialidade em Organização e Gestão de Centros Educativos pela Universidad Internacional Iberoamericana – UNIB.

  • Walkiria Araujo de Carvalho

    Graduada em Pedagogia e Letras. Mestranda em Educação.

  • Lusilange Maria de Araújo

    Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar e História. Pós- graduada em Gestão Escolar e Organização do Trabalho Pedagógico e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

  • Glaudistonia Chaves dos Santos Moreira

    Graduada em Pedagogia com habilitação em Supervisão Escolar, Língua Portuguesa e Língua Inglesa. Pós-graduada em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio e Gestão Educacional. Mestranda em Educação.

  • Deolinda Angela de Araújo de Figueiredo

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduada em Gestão de Pessoas. Mestranda em Educação.

References

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PERES, Maria Regina, Novos desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia. Revista administrativa educacional, Recife, PE, v. 11, n. 1, jan./jun. 2020.

Published

04/12/2023

How to Cite

THE PERFORMANCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE FACE OF NEW EDUCATIONAL SCENARIOS IN THE POST PANDEMIC PERIOD. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124328. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4328