ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN INCLUSION AND THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4338Keywords:
Education. School. Technology. Inclusion. Pedagogy.Abstract
This article consists of a theoretical-bibliographic research on the use of Digital Technologies as mechanisms to facilitate the process of inclusion of students with SEN - Special Educational Needs in educational institutions. The search for a meaningful education for all that welcomes the diversity that exists in the school context is the focus of this investigation. Thus, the study proposal revolves around the reflection on the pedagogical use of technologies as instruments that stimulate the skills and competencies of students with SEN. Digital Technologies are becoming an integral part of modern society in all social sectors very quickly, in addition to bringing with them numerous benefits. School is considered one of the environments in society that benefit the most from technologies over the years. The use of Digital Technologies used as educational mechanisms in educational institutions enables the development of satisfactory, diversified and innovative learning and teaching. that respects the specificities of each student. They can be used to help students with SEN to overcome their limitations and to participate effectively in the educational process as they enable different ways of understanding the knowledge worked on in educational institutions. Therefore, it is essential that teachers find in Digital Technologies an aid to make their praxis more accessible to all students.
Downloads
References
COSTA, Wanderleia Dalla; DIEZ, Carmem Lucia Fornari. A relação do eu-outro na educação: abertura á alteridade. In: IX ANPED SUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.
FLEURI, Reinaldo Matias. Políticas da diferença: para além dos estereótipos na prática educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 95, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GALVÃO FILHO, Teófilo Alves; DAMASCENO, Luciana Lopes. As novas tecnologias como Tecnologia Assistiva: utilizando os recursos de acessibilidade na educação especial. In: III Congresso Ibero-americano de Informática na Educação Especial, Anais [...] Fortaleza, 2002.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber. Educação Flexível, Aberta e Híbrida: desafios e estratégias. Revista Educa online, Rio de Janeiro, ano 1, v. 15. 2021.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão - Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
ZULIAN, Margaret Simone; FREITAS, Soraia Napoleão. Formação de professores na educação inclusiva: aprendendo a viver, criar, pensar e ensinar de outro modo. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 2, n. 18, 2001.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.