ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN INCLUSION AND THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Márcia da Silva Santos
  • Josenice de Omena Santos
  • Jaline Nazaré Chaves de Faria
  • Célia Silva Vieira Camargo
  • Danielle Salvador Melo Burigo

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4338

Keywords:

Education. School. Technology. Inclusion. Pedagogy.

Abstract

This article consists of a theoretical-bibliographic research on the use of Digital Technologies as mechanisms to facilitate the process of inclusion of students with SEN - Special Educational Needs in educational institutions. The search for a meaningful education for all that welcomes the diversity that exists in the school context is the focus of this investigation. Thus, the study proposal revolves around the reflection on the pedagogical use of technologies as instruments that stimulate the skills and competencies of students with SEN. Digital Technologies are becoming an integral part of modern society in all social sectors very quickly, in addition to bringing with them numerous benefits. School is considered one of the environments in society that benefit the most from technologies over the years. The use of Digital Technologies used as educational mechanisms in educational institutions enables the development of satisfactory, diversified and innovative learning and teaching. that respects the specificities of each student. They can be used to help students with SEN to overcome their limitations and to participate effectively in the educational process as they enable different ways of understanding the knowledge worked on in educational institutions. Therefore, it is essential that teachers find in Digital Technologies an aid to make their praxis more accessible to all students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Ueudison Alves Guimarães

    Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestre em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University), mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) e doutorando em Ciências da Educação pela FICS. 

  • Márcia da Silva Santos

    Graduada em Educação Artística e Pedagogia. Pós-graduada em Ensino da Arte e Musicalidade. Mestranda em Educação.

  • Josenice de Omena Santos

    Graduada em Pedagogia. Pós-graduação em Gestão. Mestranda em Educação.

  • Jaline Nazaré Chaves de Faria

    Graduada em Letras-português/literatura/inglês e administração. Pós-graduada em Orientação, Supervisão e inspeção escolar e administração escolar. Mestranda em Educação.

  • Célia Silva Vieira Camargo

    Graduada em Matemática. Pós-graduada em Matemática Financeira e Estatística e Ensino de Matemática. Mestranda em Educação.

  • Danielle Salvador Melo Burigo

    Graduada em Educação Artística. Pós-graduada em Metodologia do Ensino. Mestranda em Educação.

References

COSTA, Wanderleia Dalla; DIEZ, Carmem Lucia Fornari. A relação do eu-outro na educação: abertura á alteridade. In: IX ANPED SUL, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.

FLEURI, Reinaldo Matias. Políticas da diferença: para além dos estereótipos na prática educacional. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 95, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves; DAMASCENO, Luciana Lopes. As novas tecnologias como Tecnologia Assistiva: utilizando os recursos de acessibilidade na educação especial. In: III Congresso Ibero-americano de Informática na Educação Especial, Anais [...] Fortaleza, 2002.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.

MILL, Daniel; SANTIAGO, Glauber. Educação Flexível, Aberta e Híbrida: desafios e estratégias. Revista Educa online, Rio de Janeiro, ano 1, v. 15. 2021.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão - Construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.

ZULIAN, Margaret Simone; FREITAS, Soraia Napoleão. Formação de professores na educação inclusiva: aprendendo a viver, criar, pensar e ensinar de outro modo. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 2, n. 18, 2001.

Published

04/12/2023

How to Cite

ANALYSIS OF PEDAGOGICAL PRACTICES WITH DIGITAL TECHNOLOGIES IN INCLUSION AND THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124338. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4338