THE PUBLIC TRAFFIC SCHOOL AS A PROMOTER OF THE CULTURE OF PEACE IN THE FEDERAL DISTRICT, BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4483

Keywords:

Traffic education. Public policies. DETRAN-DF

Abstract

The objective of this research is to present public traffic education policies, promoted by the Escola Pública de Trânsito do Distrito Federal, and their contributions to reducing violence rates in this context, observing the current problems in the DF. The study was carried out using a qualitative and quantitative methodological approach, as well as descriptive analysis of data collected from DETRAN-DF managers. The results achieved allow us to infer that the school's action project is quite broad and has viable objectives for the educational campaigns promoted by the DF Public Traffic School, which therefore consists of a proposal that favors the safety of the population, aiming for change in social and behavioral practices for the use of public roads to reduce accidents, traffic violence and promote a culture of peace, DETRAN-DF's motto.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Carla Silva Barbosa
    Mestre em Ciências da Educação, Professora na Escola Pública de Trânsito e Analista em Atividades de Trânsito no Detran-DF. Faculdade Laboro.   

     

  • Carlos Alberto Vilar Estêvão

    Professor Catedrático de Ciências da Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal. Professor contratado na Faculdade de Filosofia e Ciências Sociais da Universidade Católica Portuguesa, Braga, Portugal.

References

BARROS, M. S. B. Importância dos CFC’S no processo ensino aprendizagem. [S. l.]: Trânsito Web, 2021. https://transitoweb.com.br/importancia-dos-cfcs-no-processo-ensino-aprendizagem/

BENEVIDES, M. V. Educação em Direitos Humanos: de que se trata?. [S. l.: s. n.], 2016. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/65514647/Educacao_em_Direitos_Humanos_de_que_se_trata_Respeitar_e_Preciso_-libre.pdf?1611626094=&response-content

BRASIL. Decreto Distrital nº 27.784/2007 de 16 de março. Publicado no Diário Oficial do Distrito Federal em 19 março 2007.

BRASIL. Decreto Distrital nº 33.235/2011 de 30 de setembro. Publicado no Diário Oficial do Distrito Federal em 03 de outubro de 2011.

BRASIL. Lei 12.302/2010 de 2 de agosto. Publicada no Diário Oficial da União, 3/8/2010.

BRASIL. Resolução do CONTRAN nº 207/2006 de 20 de outubro. Publicado no Diário Oficial da União em 10 de novembro de 2006.

ESTÊVÃO, C. A. V. Repensar a escola como organização: a escola como lugar de vários mundos. São Luís. Editora Laboro, 2018.

HALL, Richard H. O conceito de burocracia: uma contribuição empírica. In: CAMPOS, Edmundo (Org.). Sociologia da burocracia. 4. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. p. 28-44.

MACHADO-DA-SILVA, C. L.; FONSECA, V. S.; FERNANDES, B. H. R. Mudanças e estratégia nas organizações: perspectivas cognitiva e institucional. In: VIEIRA, M. M. F.; OLIVEIRA, L. M. B. (Org.). Administração contemporânea: perspectivas estratégicas. São Paulo: Atlas, 1999.

NEVES, M. H. M. A modalidade. In: KOCH, I. G. V. (org.) Gramática do português falado: Desenvolvimentos. Campinas: Editora da UNICAMP – FAPESP, 1996. p. 169-199.

OLIVEIRA, L.; MELLO JORGE, M. H. Análise epidemiológica das causas externas em unidades de urgência e emergência em Cuiabá/Mato Grosso. Rev. bras., v. 11, n. 3, p. 420-430, 2008. http://www.scielo.br/scielo.php.

UNESCO. Rumo à Escola - Educação e trânsito caminhando juntos. [S. l.]: Unesco, 2001. https://www.unesco.org/archives/multimedia/document-478.

VASCONCELLOS, E. A. O que é trânsito. São Paulo: Brasiliense, 1988.

Published

24/11/2023

How to Cite

THE PUBLIC TRAFFIC SCHOOL AS A PROMOTER OF THE CULTURE OF PEACE IN THE FEDERAL DISTRICT, BRAZIL. (2023). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(11), e4114483. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4483