NEUROPEDAGOGY AND NEURODIDACTICS IN THE EARLY IDENTIFICATION OF DISORDERS IN THE COGNITIVE DEVELOPMENT OF CHILDREN AND ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4886Keywords:
Neuropedagogy. Cognitive Development. Learning.Abstract
Neuropedagogy is an area dedicated to studying the relationships between the brain, human development and learning. Through a multidisciplinary approach, neuropedagogy seeks to understand how the brain processes information and how this can affect the teaching and learning process. The general objective of this study is to understand the importance of neuropedagogy and neurodactics in the early identification of disorders that affect the cognitive and academic development of children and adolescents, with a focus on diagnosis and intervention. One of the main objectives of neuropedagogy is to identify and intervene early in disorders that may affect the cognitive and academic development of children and adolescents. The methodology was a descriptive literature review, carried out in multidisciplinary databases and in specific databases in the area of health and pharmacy. The databases used were: Scientific Electronic Library Online (SCIELO), Google Scholar tool. This publication seeks to define the theoretical assumptions of neuropedagogy. This is the first and essential stage of the research process, since scientific literature lacks this scientific panorama of reality, from which pedagogues would be able to conceive pedagogical and neurobiological research.
Downloads
References
AIKEN, L R. Tests Psicológicos y Evaluación. Mexico: Pratice Hall Hispano.1996.
ALCHIERI, J. C., CUNHA, R. Guia de referência: testes psicológicos comercializados no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, FAPESP, 2003.
ALMEIDA, A. P. D. Quando o vínculo é doença: a influência da dinâmica familiar
na modalidade de aprendizagem do sujeito. Rev. Psicopedagogia, v. 28, n. 86, p. 201-13, 2011.
ALMEIDA, Laurinda De Ramalho; MALHONEY, Abigail, Alvarenga. Afetividade e Aprendizagem: Contribuições de Henri Wallon. São Paulo: Loyola, 2007.
ANTUNHA, E. L. G. Investigação Neuropsicológica na Infância. Boletim de Psicologia, v. 37, n. 87, p. 29-45, 1987.
AUSUBEL, D. P. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 24 mar. 2023.
BEAUCLAIR, J. Neuropsicopedagogia: inserções no presente, utopias e desejos futuros. Rio de Janeiro: Essence All, 2014.
BEN-YISHAY, Y. Cognitive Remediation after TBD: toward a Definition of its Objectives, Tasks and Conditions. In: INSTITUTE OF REHABILITATION MEDICINE. Working Approaches to Remediation of Cognitive Deficits in Brain Damage Persons. New York: University Medical Center, 1981.
BOSSA (Org.), Avaliação psicodedagógica da criança de 0 a 6 anos. Rio de Janeiro: Vozes. 2000. p. 13-30.
BOURDIEU, Pierre, Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.
CABRAL, Gabriela. Afetividade. [S. l.: s. n.], 2008. Disponível em: http://www.mundoeducação.com/psicologia/afetividade.htm. Acesso em: 29 jan. 2024.
CHALITA, Gabriel. Educação: A solução está no afeto. São Paulo: Ed Gente, 2001.
CUNHA, J. A. (org). Psicodiagnóstico. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
DROUDET, R. C. R. Distúrbios da aprendizagem. São Paulo: Ática.1995.
FAGALI, Eloísa Quadros (org.) et al. Múltiplas faces do aprender: novos paradigmas da pós-modernidade. São Paulo: Editoras Unidas, 2000.
FERREIRA, Aurélio, Buarque de Holanda. Novo Aurélio Séc XXI: o dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 1999.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra. 2002.
GAIGHER, Nuccia. Piscologando: teorias de desenvolvimento-Henri Wallon. [S. l.: s. n.], 2008. Disponível em: http://psicologandonanet.blogspot.com.br/2008/03/teorias-de-desenvolvimento-henri-wallon.html. Acesso em: 29 jan. 2024.
HILGARD, E. F. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1973.
LZAK, M. D. Neuropsychological assessment. 3 ed. New York: Oxford University Press, 1983.
MORIN, Edgar. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad.: Eloá Jacobina. 6. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2005.
OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de (org). Educação infantil: muitos olhares. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1998.
QUEIROZ, S. S. Tipificação de erros em jogos de regras: uma abordagem construtivista. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Psicologia, UFES, Vitória, 2000.
REGO, T. C. Vygotsky – uma perspectiva histórico-cultural da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
RIVERO, T.S. Neuropsicologia e Ciência Cognitiva. São Paulo: [s. n], 2007.
SANTOS, Maria F. S. a Teoria das Representações Sócias. In: SANTOS, Maria F. S.; ALMEIDA, Leda M. (orgs.) Diálogos com a Teoria das Representações Sociais. Paraíba, PE: UFPE, 2005. 200p.
STEINER, Rudolf. A arte da educação – I: O estudo geral do homem: uma base para a pedagogia. 9. ed. São Paulo: Antroposófica, 1992.
VYGOTSKI, L.S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
WALLON, Henri. A evolução Psicológica da Criança. São Paulo: Martins, 2007.
WALLON, Henri. CAIXETA, Leonardo. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Ed. Vozes, 2007.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.