THE IMPORTANCE OF ICTS AS A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION IN THE PEDAGOGY COURSE

Authors

  • Sergio Antonio Dias Martins

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.4898

Keywords:

ICT. Development. Teaching and learning. Pedagogy.

Abstract

This project faces significant changes in teaching methods in the process of teaching and learning in higher education. Due to the construction of significant changes in didactics, there is a need to mention methodological strategies for teacher/student interaction using ICT tools in higher education in the pedagogy course. The central objective of the work was to analyze the use of ICTs in the educational process, transforming the practice in higher education in the pedagogy course at a private institution in the city of Rio de Janeiro. The qualitative approach was used as methodology in this study with the use of broad questions explained throughout the investigation. The relevance of the article lies in providing specific means, such as the use of ICTs, directing positive purposes in the students' performance when ICTs are used appropriately to complement the existing pedagogical philosophies of the teacher. From the results, we can conclude that there are insufficient successful examples for the integration of ICT use by students. Thus, we realize that the most acceptable positive impacts, when linked to Pedagogy, can have positive effects on students' performance when ICTs are appropriately used to integrate the development of 21st-century skills, adding positive value to the extension of teaching-learning processes and higher academic education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sergio Antonio Dias Martins

    Fundação Universitária Ibero-Americana (FUNIBER).

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e pesquisa, v. 29, p. 327-340, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000200010

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da Educação. Editora Moderna. 3. ed. São Paulo. 2006.

DE ARAUJO REIS, Anderson; DE VASCONCELOS, Carlos Alberto. TIC e as tecnologias assistivas. Devir Educação, v. 8, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.802

FALCÃO, Felipe Wicks de Oliveira. Justiça digital: a inclusão da tecnologia ao serviço da resolução de conflitos. 2024. Dissertação (Mestrado) - Universidade Autónoma de Lisboa, Lisboa, 2024.

KENSKI, Luciana de Lúcia Loureiro Robson Carlos. Tecnodocência: Integração entre Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Docência na Formação do Professor. São Paulo: [s. n.]: 2019. E-Book Kindle.

LIMA, Robson Carlos Loureiro Luciana de. Tecnodocência: Integração entre Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Docência na Formação do Professor. São Paulo: [s. n.]: 2019. E-Book Kindle.

LONERGAN, Bernard. Tópicos de Educação: Conferências Sobre Filosofia da Educação. São Paulo: [s. n.]: 2019. E-Book Kindle.

LÜCK, Heloísa. Gestão Educacional: Uma Questão Paradigmática. Petrópolis: Editora Vozes, 2017.

MALHEIROS. Didática Geral. 2. ed. São Paulo: Editora LTC, 2019.

PAPERT, Seymour. Tecnologia e Inclusão Social: A Exclusão Digital em Debate. Tradução Carlos Szlak. São Paulo: Editora SENAC, 2008.

SANCHO, Juana Má. Para uma tecnologia educativa. [S. l.]: Horsori, 2001.

VITTORIA, Paolo et al. Filosofias da Educação. São Paulo: Editora Appris, 2015.

WARSCHAUER, Mark. Tecnologia e Inclusão Social: A Exclusão Digital em Debate. Tradução Carlos Szlak. São Paulo: Editora SENAC, 2006.

Published

07/03/2024

How to Cite

THE IMPORTANCE OF ICTS AS A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION IN THE PEDAGOGY COURSE. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(3), e534898. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i3.4898