SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY ALLIED TO INTEGRATED TEACHING, LIBERATING EDUCATION AND CRITICAL GEOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i7.5437Keywords:
Integrated Teaching. Liberating Education. Critical Geography.Abstract
This article aims to explore the intersections found in educational proposals or models related to critical, emancipatory, and contextual aspects, as advocated by the CTS (Science, Technology, and Society) approach, as well as Integrated Education (IE), Liberating Education (LE), and Critical Geography (CG). Drawing on a review of "Pedagogy of the Oppressed" (Paulo Freire) and "Geography: A Critical Introduction" (Antônio Carlos Robert de Moraes), this study focuses on how CTS, IE, LE, and CG aim to foster a comprehensive education for citizens. They also aim to assist students in building the knowledge, skills, and values necessary to make informed decisions on scientific, technological, social, political, and environmental issues.
Downloads
References
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Orgs). Ensino médio integrado: concepção e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
HOFSTEIN, A.; AIKENHEAD, G.; RIQUARTS, K. Discussions over STS at the fourth IOSTE symposium. International Journal of Science Education, v. 10, n. 4, p. 357-366, 1988. DOI: https://doi.org/10.1080/0950069880100403
MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. 20. ed. São Paulo: Annablume, 2005.
OLIVEIRA, A. de et al. (Orgs.). Educação profissional em foco. Manaus: EDUA; São Paulo: Alexa Cultural, 2021.
OSORIO, C. O. M. La educación científica y tecnológica desde el enfoque en Ciencia, Tecnología y Sociedad: aproximaciones y experiencias para la educación secundaria. Revista IberoAmericana de Educação, Madrid, n. 28, p. 6181, 2002. DOI: https://doi.org/10.35362/rie280959
SOLOMON, J.; AIKENHEAD, G. STS education: international perspectives on reform. New York: Teachers College Press, 1994.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.