EXPERIENCES AND CHALLENGES IN PHYSICS EDUCATION: A REPORT ON SUPERVISED INTERNSHIP IN COARI-AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5588

Keywords:

cross-cutting; interdisciplinary; Physics Teaching.

Abstract

The supervised internship is a mandatory course in undergraduate teaching programs, allowing the application of interdisciplinary teaching methodologies with transversal themes, aiming at students' learning. Thus, this work is an experience report, whose general objective is to describe in a detailed and careful manner the experiences and lessons learned by students during the Supervised Internship IV course. In this work, we used descriptive research with a qualitative approach. During the internship, we had the opportunity to get to know all the grades of high school (1st, 2nd, and 3rd year), conducting dialogued, didactic, and experimental classes, practically experiencing teaching and placing ourselves as professionals in their environment. We concluded that the use of didactic methodologies in the teaching of Physics enables the active participation of students in the classroom, moving away from the role of listeners and placing them as protagonists. In other words, the activities carried out during the internship help undergraduate teaching students to have a comprehensive view of the school's space, structure, and mission.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Amilson Monteiro Miranda Filho

    Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

  • Juan da Silva Ramos

    Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

  • Antônio Carlos Dantas da Rocha

    Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

  • Nívea Larai da Silva

    Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

  • Vanusa Bezerra Pachêco

    Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB), Universidade Federal do Amazonas (UFAM).

References

AIRTONKBCA. Eletrização por Contato. [S. l.: s. n.], 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=-roBc0t0PMU&t=31s. Acesso em: 06 de nov. de 2023.

ARRUDA, Rodrigo Sinigaglia. BNCC e ensino de Física: a incógnita do ensino interdisciplinar. Rio Claro: [s. n.], 2022.

BARBOSA, E. T.; SOUZA, V. L. T. DE. Sentidos do Respeito para Alunos: uma Análise na Perspectiva da Psicologia Histórico-Cultural. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 35, n. 2, p. 255–270, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-370300462013

BARRETO, F. C.; ALMEIDA, N. J. R. D. Educação Escolar. São Paulo: Saraiva, 2014. E-book.

BOARO. (Prof.). Elétron que desvia água - experiência de física - eletrização por atrito. [S. l.: s. n.], 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=oAgmgQWiTrk. Acesso em: 06 nov. 2023.

BRASIL. Normas para a organização e realização de estágio de alunos do Ensino Médio e da Educação Profissional. Brasilia: Ministério da Educação, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb35_03.pdf. Acesso em: 30 out. 2023.

CARVALHO, R. de; MATEI, A. P. Transversalizando conteúdos de Física no ensino médio: o efeito estufa causado pela pecuária. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 1, p. 255–266, jan. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320190010016. Acesso em: 2 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190010016

DE SOUZA, I. D. S.; FERREIRA, R. dos S. A reflexões sobre a formação inicial do professor de matemática: vivências do estágio supervisionado. Ensino da Matemática em Debate, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 127–141, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/36716 . Acesso em: 30 out. 2023.

FERREIRA, Matheus Lopes; MARQUES, Adílio Jorge. O ensino interdisciplinar e a educação libertadora: dois assuntos, um objetivo. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. e389985061-e389985061, 2020. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.5061

FREITAS, B. M.; FREITAS, M. C. de; CAVALCANTE, G. F. Elementos norteadores dos estágios supervisionados: o olhar docente. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–13, 2020. Disponível em: https://revistastestes.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4510. Acesso em: 30 out. 2023.

GILVANDENYS JUNIOR. Prof. Denys Sales - A Latinha Eletrizada. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ny6_5-OgzZs&t=2s . Acesso em: 06 nov. 2023.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, v. 35, p. 20-29, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

HARTMANN, A. C.; MARONN, T. G.; SANTOS, E. G. A importância da aula expositiva dialogada no Ensino de Ciências e Biologia. II Encontro de Debates sobre Trabalho, Educação e Currículo Integrado, v. 1, n. 1, 2019.

LANES, K. G.; CECCON LANES, D. V.; CASTRO PESSANO, E. F.; FOLMER, V. O ensino de ciências e os temas transversais: práticas pedagógicas no contexto escolar. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 29, n. 92, p. 21–51, 2015. DOI: 10.21527/2179-1309.2014.92.21-51. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/2371. Acesso em: 2 nov. 2023.

MIRANDA FILHO, A. M. et al. Relato de experiência referente a um projeto de extensão: física nos laboratórios das escolas do ensino médio de Coari... In: Anais do Congresso Brasileiro Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia. Anais [...] Diamantina (MG) Online, 2023. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/cobicet2023/659449-relato-de-experiencia-referente-a-um-projeto-de-extensao--fisica-nos-laboratorios-das-escolas-do-ensino-medio-de. Acesso em: 03 nov. 2023 DOI: https://doi.org/10.29327/1298891.4-406

MIRANDA FILHO, A. M.; OLIVEIRA, E. S. de; SILVA, N. L.; SILVA, F. S. da; SILVA, K. M. da; LEMOS, J. F. F.; MACHADO, F. T. C. V.; SANTOS, I. de B. O ensino de física através de simulações e experimentações de baixo custo. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar, [S. l.], v. 4, n. 9, p. e494019, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i9.4019. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/4019. Acesso em: 2 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4019

OLIVEIRA, Maxwell Ferreira de. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração. Catalão: UFG, 2011. 72 p.

PEDROSO, Júlia de Souza; SILVA, Kauana Soares da; SANTOS, Laiza Padilha de. Pesquisa descritiva e pesquisa prescritiva. JICEX, v. 9, n. 9, 2017.

PIRES, M. A. L. M.; MENDES, I. A. Estágio Supervisionado na Formação Inicial de Professores de Matemática: limites e possibilidades. Revista Baiana de Educação Matemática, v. 2, n. 01, p. e202113, 7 dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.47207/rbem.v2i01.12166

SILVA, Clécio Danilo Dias da; SANTOS, Daniele Bezerra dos. Ensino de Ciências: experiências, reflexões e perspectivas. [S. l.]: AYA Editora, 2021. DOI: https://doi.org/10.47573/aya.88580.2.21

SILVA, Ítalo Batista da; TAVARES, Otávio Augusto de Oliveira. Uma pedagogia multidisciplinar, interdisciplinar ou transdisciplinar para o ensino/aprendizagem da física. Holos, v. 1, p. 4-12, 2005. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2005.52

SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, v. 20, n. 43, 2021.

SOUSA, L. S. de; SANTOS, R. M. B. dos. Vivências do estágio supervisionado remoto em matemática. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 2, n. 3, p. 1–11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6235. Acesso em: 30 out. 2023.

VIÇOSA, C. S. C. L.; SANTANA, E. B.; VIÇOSA, D. L.; SALGUEIRO, A. C. F.; FOLMER, V. Concepções de licenciandos acerca de abordagens transversais no ensino de Ciências. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 11, n. 7, p. 180–197, 2020. DOI: 10.26843/rencima.v11i7.2324. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2324. Acesso em: 3 nov. 2023. DOI: https://doi.org/10.26843/rencima.v11i7.2324

Published

29/08/2024

How to Cite

EXPERIENCES AND CHALLENGES IN PHYSICS EDUCATION: A REPORT ON SUPERVISED INTERNSHIP IN COARI-AM. (2024). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(8), e585588. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i8.5588