CONCEPTIONS OF INCLUSION IN MUNICIPAL PUBLIC SCHOOLS OF CEARÁ
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6633Keywords:
School Inclusion; Inclusive Education; Conceptions; Public Schools; Ceará.Abstract
School inclusion emerges as one of the major challenges of contemporary education, marked by the complexity of its implementation in municipal public schools. This theoretical article seeks to analyze the various conceptions of inclusion present in this context, which often manifest in hybrid and multifaceted ways. To this end, the study investigates: What are the predominant conceptions of inclusion among professionals in the municipal public schools of a city in Ceará, and how do these conceptions influence pedagogical practices and school organization? The theoretical framework discusses the evolution of the concept of inclusion, from integration to the inclusive perspective, addressing learning barriers (attitudinal, pedagogical, architectural, and institutional) and the importance of public policies and teacher training. The adopted methodology consists of a bibliographic research with an exploratory and descriptive approach, using databases such as SciELO, Google Scholar, and the CAPES Journal Portal, employing the descriptors "School Inclusion", "Inclusive Education", "Conceptions", "Public Schools" and "Ceará" for the period from 2015 to 2024. The findings, although academic production on Ceará is still incipient, indicate the presence of diverse conceptions of inclusion and the manifestation of barriers, reinforcing the need to deepen the understanding of these realities and to promote a truly inclusive educational culture.
Downloads
References
ARANHA, Maria Salete Fábio. Educação inclusiva: revisão de literatura. In: Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 517-531, set./dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000200014
BOOTH, Tony; AINSCOW, Mel. O Índice de Inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação nas escolas. Tradução: Carlos Nogueira. Porto Alegre: Artmed, 2012.
GARCIA, Rosana G. A inclusão escolar de alunos com deficiência: reflexões sobre o fazer pedagógico. In: Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 122, p. 147-160, jan./mar. 2013.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer?. São Paulo: Moderna, 2003.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 1997.
UNESCO. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.