EDUCATIONAL INTERVENTION TO IMPROVE EARLY DETECTION OF DELAYS IN INFANT NEUROPSYCHOMOTOR DEVELOPMENT AT A HEALTH CENTER IN FORTALEZA, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6651Keywords:
Child development, Primary Health Care, Child Health Handbook, Health Education, Community Health AgentsAbstract
This article reports an educational intervention experience carried out at a health center in Fortaleza, Ceará, during May 2025, with the aim of improving the early detection of delays in child neuropsychomotor development. The idea of producing this experience report arose after a health management workshop at Unichristus organized and carried out by Unichristus University in the area of Primary Health Care (PHC) in partnership with the Health Department of Fortaleza. The intervention, lasting two weeks, was motivated by the identification, during the management workshop, of the increase in late diagnoses of developmental delays and the low completion rate of developmental milestones in the Child Health Record. Two main strategies were implemented: educational activities in the waiting room conducted by the nursing team and verification of the Child Health Record by Community Health Agents during home visits. The qualitative results showed that many parents were unaware of the importance of adequate stimulation for child development and the role of the notebook as a monitoring tool. The main limitations identified were the short intervention period and the dependence on third-party work for the effectiveness of the actions. It was concluded that the strategies adopted are promising for promoting healthy child development in Primary Health Care, and their continuation and improvement are recommended, as well as the carrying out of broader studies to evaluate their effectiveness in different contexts.
Downloads
References
ALMEIDA, A. C. et al. Uso da caderneta de saúde da criança no brasil: revisão integrativa da literatura. Rev Bras Enferm., v. 73, n. 2, e20180157, 2020.
CAMPOS, F. C. C. et al. Planejamento e avaliação das ações em saúde. 2. ed. Belo Horizonte: NESCON/UFMG, 2014.
CAVALCANTE, R. B. et al. Experiências de sistematização da assistência de enfermagem no brasil: um estudo bibliográfico. Rev Enferm UFSM., v. 5, n. 2, p. 356-67, 2015.
COUTINHO, L. R. P. et al. Acolhimento na atenção primária à saúde: revisão integrativa. Saúde Debate, v. 42, n. 117, p. 470-85, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811612
FIGUEIRAS, A. C. et al. Avaliação das práticas e conhecimentos de profissionais da atenção primária à saúde sobre vigilância do desenvolvimento infantil. Cad Saúde Pública, v. 19, n. 6, p. 1691-9, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2003000600013
GAÍVA, M. A. M.; SILVA, F. B. Caderneta de saúde da criança: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE On Line., v. 8, n. 3, p. 742-9, 2014.
MINAYO, M. C. S.; SANCHES, O. Quantitativo-qualitativo: oposição ou complementaridade? Cad Saúde Pública, v. 9, n. 3, p. 237-48, 1993. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1993000300002
PEDUZZI, M. et al. Educação interprofissional: formação de profissionais de saúde para o trabalho em equipe com foco nos usuários. Rev Esc Enferm USP, v. 47, n. 4, p. 977-83, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-623420130000400029
REICHERT, A. P. S. et al. Vigilância do desenvolvimento infantil: estudo de intervenção com enfermeiros da estratégia saúde da família. Rev Latino-Am Enfermagem, v. 23, n. 5, p. 954-62, 2015.
REICHERT, A. P. S. et al. Vigilância do desenvolvimento neuropsicomotor infantil na estratégia saúde da família. Rev Enferm UFPE On Line, v. 10, n. 2, p. 608-14, 2016.
SANTOS, D. S. et al. Sala de espera para gestantes: uma estratégia de educação em saúde. Rev Bras Enferm., v. 75, n. 2, e20210080, 2022.
STARFIELD, B. Atenção primária: equilíbrio entre necessidades de saúde, serviços e tecnologia. Brasília: Unesco, Ministério da Saúde, 2002.
TEIXEIRA, E. R.; VELOSO, R. C. O grupo em sala de espera: território de práticas e representações em saúde. Texto Contexto Enferm., v. 15, n. 2, p. 320-5, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072006000200017
VASCONCELOS, M. I. O. et al. Educação em saúde na atenção básica: uma análise das ações com hipertensos. Rev APS., v. 20, n. 2, p. 253-62, 2018. DOI: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2017.v20.15943
ZEPPONE, S. C. et al. Monitoramento do desenvolvimento infantil realizado no Brasil. Rev Paul Pediatr., v. 30, n. 4, p. 594-9, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-05822012000400019
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.