THE TEACHING INITIATION IN THE MUNICIPAL SCHOOL NETWORK OF PALHOÇA: WORKING TIME X PERSONAL TIME
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i2.1038Keywords:
was carried out by the misfortune of a teacherAbstract
The research was carried out by the misfortune of a teacher beginner, working excessively to comply with the labor demand, in which he had his entry into the educational area by Selection Process of Hiring Substitute Teachers in Palhoça-SC. What is proven in this research is the most usual initial entry means by teachers. Thus, it intended to answer the problem: "The working time of ACT's Teachers preserves the personal time of teachers who started teaching in the Municipal Teaching Network of Palhoça?". Thus, this research begins with a qualitative and quantitative approach, according to Gil (2002) with a type of bibliographic, documentary, exploratory and explanatory research by content analysis. From information from the theoretical-based teacher training of Tardif (2014), to his initial faculty entry, in which documents were researched that support ACT's teachers in Palhoça-SC. Through interviews via online questionnaire, it was found that many teachers have their teaching admission through the Selection Process that the Municipal School Network of Palhoça offers. However, in any case, the benefit of Hour Activity is not the same as Effective Teachers, even providing the same function. Information that found strength in Thesis of Sagrillo (2015), which presents problematic in the same analogy, however, with the teachers of Santa Maria-RS. However, to analyze whether the working time of ACT's Teachers preserves the personal time of teachers who started teaching at the Municipal Teaching Network of Palhoça, is the general objective of this research, crying out for labor.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Tempo e Cotidiano - tempos para viver a infância. Leitura: Teoria & Prática. Campinas SP. v.31, n.61, p.213-222, nov.2013.
BONFA, Marcelo Augusto; JUNIOR, Renato Manfredini; LOBOS, Eduardo Dutra Villa. Há tempos. Legião Urbana. Disponível em: https://www.letras.mus.br/legiao-urbana/22493/. Acesso em 31 de outubro de 2021.
FOLLE, Alexandra; GUIMARÃES, Juliana Regina Silva; e NASCIMENTO, Raquel Krapp. Qualidade de vida de professores: análise da produção científica. Motrivivência. Florianópolis/SC. v. 32, n. 61, p. 01-21, maio/julho, 2020. Universidade Federal de Santa Catarina.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. - 65.ed.- Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Editora Olho D'água, São Paulo SP, 1997.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. - 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
JACQUES, Francieli Ferreira Rodrigues. Iniciação Docente na Rede Municipal de Ensino de Palhoça: Tempo Laboral x Tempo Pessoal. Google Forms. Disponível em: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf0yOS84prPRHmiZciLccvA8HNEVg6obOv1bvQYH5h1xMD43A/viewform?usp=sf_link. Acesso em 31 de outubro de 2021.
OLIVEIRA, M. R. de. A formação de professores e sua centralidade em didática e currículo. In: OLIVEIRA, M. R. de. (Org.) Professor: formação, saberes e problemas. Porto: Porto Editora, 2014.
PALHOÇA, SC. CONVENÇÃO COLETIVA DATA BASE 2019. SITRAMPA Disponível em: http://www.sitrampa.com.br/paginas/arquivos. Acesso em 10 de Maio de 2021.
PALHOÇA, SC. Diretrizes para o cumprimento da Hora Atividade Ano Letivo 2018. SITRAMPA. Disponível em: http://sitrampa.com.br/ckfinder/userfiles/files/Diretrizes%20Hora%20Atividade%202018.pdf. Acesso em 31 de outubro de 2021.
PALHOÇA, SC. LEI COMPLEMENTAR Nº 97, DE 15 DE DEZEMBRO DE 2010. Dispõe Sobre o Novo Estatuto, Institui o Novo Plano de Carreira dos Profissionais da Educação Escolar Básica do Município de Palhoça e Determina as Providências Necessárias para sua Plena Eficácia. Leis Municipais, 2010. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/p/palhoca/lei-complementar/2010/9/97/lei-complementar-n-97-2010-dispoe-sobre-o-novo-estatuto-institui-o-novo-plano-de-carreira-dos-profissionais-da-educacao-escolar-basica-do-municipio-de-palhoca-e-determina-as-providencias-necessarias-para-sua-plena-eficacia. Acesso em 04 de outubro de 2021.
PALHOÇA, SC. LEI Nº 3683, DE 09 DE JULHO DE 2012: Contratação por tempo determinado de professores substitutos. Fixa diretrizes, remuneração, atribuições, vagas e nomenclaturas. Leis Municipais. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/sc/p/palhoca/lei-ordinaria/2012/368/3683/lei-ordinaria-n-3683-2012-contratacao-por-tempo-determinado-de-professores-substitutos-fixa-diretrizes-remuneracao-atribuicoes-vagas-e-nomenclaturas. Acesso em 05 de Setembro de 2021.
PALHOÇA, Prefeitura Municipal de. Processo Seletivo Público - Editais: 006/SME/2017; 016/SME/2018; 005/SME/2019; 007/SME/2019; 005/SME/2020; 008/SME/2020 Após a Retificação 001. Disponível em:
https://palhoca.atende.net/?pg=autoatendimento#!/tipo/servico/valor/2/padrao/2. Acesso em 04 de junho de 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. Professor - Pesquisador: mitos e possibilidades. Contrapontos - volume 5 - n. 1 - p. 09-22 - Itajaí, jan./abr. 2005.
SAGRILLO, Daniele Rorato. O tempo de trabalho e o tempo “livre” dos professores municipais de Santa Maria / RS. - 2015. 240 p.
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 17. ed. - Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
VELOSO, Caetano. Caetano Veloso - Oração Ao Tempo (Ao Vivo). Youtube. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HQap2igIhxA. Acesso em: 29 de Outubro de 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.