ALGEBRA TEACHING STRATEGIES FOR THE 9TH YEAR OF ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1040Keywords:
Algebra, Strategies, Teaching-learningAbstract
This work is based on researching algebra teaching strategies to work with 9th grade students in elementary school. The aim of this study is to alleviate the difficulties faced by students, specifically 9th graders in the transition from arithmetic to algebra. A bibliographical research was carried out and through the readings the referred work was elaborated. According to the investigations carried out, the teaching of algebra must be rethought, so that the student acquires experiences and subsidies for a more consistent algebraic learning. Therefore, it is up to the teacher to look for different strategies, to recycle, plan participatory classes that are different from the traditional blackboard and chalk, through: games, historical contribution of mathematics, manipulative concrete materials and educational software. A well-planned Algebra class, and having as help some of these objects, the result tends to be positive. Furthermore, we must follow the evolution of technology and society. In fact, we have to keep in mind that the teacher's role is to provide classes that the student gets involved and learns from.
Downloads
References
BITTAR Marilena, et al. APLUSIX: Um Software Para O Ensino De Álgebra Elementar. <http://www.sbem.com.br/files/viii/pdf/06/MC36498769149.pdf.> Acesso em: 07 de Novembro de 2021.
BONADIMAN, Adriana. Álgebra no ensino fundamental: Produzindo significados para as operações básicas com expressões. / Adriana Bonadiman. – 2007. Disponível em: < https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/11228/000609939.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 20 de Outubro de 2021.
BRASIL, Ministério da Educação, (1997). Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília, MEC/SEF.
COSTA, Maria José. A Álgebra e seus primórdios. Disponível < https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/1432/1471> Acesso em: 01 de Outubro de 2021.
DOMENECH, Oscar Santanna. O Ensino da Álgebra no Ensino Fundamental: Importância, Dificuldades e Possibilidades. Bagé/RS, UNISUL, Dezembro, 2017.
GIL, Katia Henn. Reflexões sobre as dificuldades dos alunos na aprendizagem de Álgebra. 2008, Dissertação (Mestrado) – Porto Alegre, 2008.
JUNIOR, Marco A. P. et al. Utilização De Jogos No Ensino Fundamental II: Introdução Ao Ensino De Álgebra com o Tabuleiro Algébrico. Minas Gerais, Novembro, 2019.
MATTOS, Brenno Silva; OLIVEIRA, Leonardo Santoro de; REZENDE, Wanderley Moura. Atividades Lúdicas Para O Ensino De Aritmética e Álgebra. IME - Rio de Janeiro, Outubro, 2014.
MIQUELINO, Luís Humberto; NEVES, José Divino; CARVALHO, Luís Sérgio. O ensino e a aprendizagem da álgebra nos anos finais do ensino fundamental e o uso das tecnologias de informação ecomunicação. VII Encontro de Pesquisa em Educação. Universidade de Uberaba. Uberaba – MG, Outubro de 2013. <http://revistas.uniube.br/index.php/anais/article/viewFile/833/951>. Acesso em: 08 de Setembro de 2021.
MORAES, D.C.; FANTINEL, P. C.; SILVA, R. H. Um tratamento lúdico para o ensino e aprendizagem da Álgebra. UFPE, Julho, 2004.
OLIVEIRA, Eduarda Maria Vieira dos Santos Nunes de. A utilização das Aplicações Interativas no ensino e aprendizagem das Equações do 1º grau. <http://run.unl.pt/bitstream/10362/14578/1/Oliveira__2014.pdf>. Acesso em: 23 de Agosto de 2021.
PEREIRA, C. A.; Dificuldades do ensino da álgebra no ensino fundamental: algumas considerações. R. Eletr. Cient. Inov. Tecnol, Medianeira, v. 8. n. 15, 2017. E – 5047. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/recit>. Acesso em: 29 de Novembro de 2021.
PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa Branco; MATOS, Ana. Álgebra no ensino básico. Setembro, 2009. Disponível em: <http://www.esev.ipv.pt/mat1ciclo/textos/003_Brochura_Algebra_NPMEB_%28Set2009%29.pdf>. Acesso em: 14 de Setembro de 2021.
RUBI, Geiseane Lacerda. O ensino de álgebra a partir de jogos, materiais manipulativos, história da matemática e software educacional – equações do 1º grau. UNISINOS, 2009. Disponível em:< https://silo.tips/download/o-ensino-de-algebra-a-partir-de-jogos-materiais-manipulativos-historia-da-matema> Acesso em: 12 de Outubro de 2021.
SILVA. Lais Cristina Pereira Da. Compreensões de professores de Matemática sobre a presença da Álgebra no Ensino Fundamental II / Lais Cristina Pereira Da Silva. – Guaratinguetá, 2018.
SOUSA, Adilson Sebastião de. Metacognição e ensino da álgebra: Análise do que pensam e dizem professores de matemática da educação básica. 2007 Dissertação (Mestrado) – São Paulo, 2007. Disponível em: < https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-29012009-120830/publico/DissertacaoAdilsonSebastiao.pdf>. Acesso em: 08 de Outubro de 2021.
SOUSA, Eliane Reame de; DINIZ, Maria Ignez de Sousa Vieira. Seu significado e suas funções. Álgebra: Das variáveis às equações e funções. São Paulo: Departamento de Educação, CAEMIME-USP, 1994.
SOUZA, Joamir Roberto de. Multiversos Matemática: Conjuntos e função afim. Ensino Médio / Joamir Roberto de Souza. – 1. ed. – São Paulo: Editora FTD, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.