THE INTERFACES OF CULTURE AND CURRICULUM: An ANALYSIS WITH ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS OF A RIVERSIDE SCHOOL RURAL AREA OF PORTO VELHO-RO

Authors

  • Adnéia Miranda Gomes Andrade
  • Clarê Mochinski

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1357

Keywords:

Culture, Curriculum, Pedagogical practices, Public policies

Abstract

This article has as object of study the curriculum of a riverside elementary school. The study defends the thesis that, from the understanding of curriculum, it is possible to glimpse in which theoretical perspective the contents are approached and whether teachers recognize and perform the necessary dialogue of the curriculum with the diverse knowledge of students. Thus, the objective of the research is to identify how pedagogical practice can mediate the construction of the students' cultural identity through curricular components? It is the problem question: how can teaching pedagogical practice mediate the process of constructing the cultural identity of students through curricular components? As for the methodology adopted, this is a descriptive research, with a qualitative approach, comprising the bibliographic and empirical phases. The technical procedures for data collection were developed through the content analysis method. The primary sources for data collection were observation and interviews with teachers and secondary sources were bibliographic and documentary references. The investigation took place at the Municipal Elementary School Antônio Augusto Vasconcelos, located in Vila Nova de Teotônio, rural area of Porto Velho-RO. The results showed that teachers, through their practices, have been concerned with the preservation of the culture of the riverside student, either through the curricular contents, or coming from their experiences. According to teachers, there are several ways to address themes that are correlated with culture, whether in the school curriculum or even through community experiences. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adnéia Miranda Gomes Andrade

Doutorado em Educação pela Universidade Interamericana UI, Paraguai - Mestrado em História, Direitos Humanos, Fronteiras no Brasil e América Latina pela Universidad Pablo de Olavide, UPO, Espanha - Especialização em Metodologia do ensino Superior pela Universidade Federal de Rondônia, (UNIR) – Especialização em Psicopedagogia. Universidade Federal de Rondônia, (UNIR) – Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia, (UNIR) - 2000

Clarê Mochinski

Mestre em Ciência da Educação, na Universidad Interamericana (PY) - Especialista em Tecnologias em Educação à Distância, pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID) - Especialista em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR) - Especialista em Língua Portuguesa e Arte pela Faculdade Panamericana de Ji-Paraná (UNIJIPA) - Especialista em Linguística e Literatura pela Faculdade da Amazônia (FAMA) - Graduada em Letras/Português pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

 

References

Referências Bibliográficas

APPLE, M. W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: ed. 70, 1977.

BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. 2. ed. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.

CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, V. M. MOREIRA, A. F. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FREIRE, P. Medo e Ousadia: o Cotidiano do Professor, trad.: Adriana Lopes. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

GADOTTI, M.; ROMÃO, J. (Orgs.). Autonomia da escola: princípios e proposta. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.

LIBÂNEO, J. C. A. Escola que sonhamos é aquela que assegura a todos a formação cultural e científica para a vida pessoal, profissional e cidadã. In:

COSTA, M. V. (Org.). A Escola tem futuro? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

LIBÂNEO, J. C. A. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. rev. e ampl. Goiânia: Alternativa, 2004.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, FAPERJ, 2011.

LUDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2015.

MOREIRA, A. F. B. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2006.

MOREIRA, A. F. B. Currículo: questões atuais. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

PACHECO, J. A. Currículo: teoria e práxis. Portugal: Porto Editora Ltda, 1996.

SACRISTÁN, J. G. O significado e a função da educação na sociedade e na cultura globalizadas. In: GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. (Orgs.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SILVA, T. T. Documentos de identidades: uma introdução as teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2015.

SOUZA, Marinez França de. Currículo das Águas: vida, escola e formação ribeirinha no município de Nova Olinda do Norte/AM. Manaus: UFAM, 2005.

TRINDADE, A.L.; SANTOS, R. (Orgs) Multiculturalismo: mil e uma faces da escola. DP&A, 1999.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.); HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

Published

29/04/2022

How to Cite

Miranda Gomes Andrade, A. ., & Mochinski, C. (2022). THE INTERFACES OF CULTURE AND CURRICULUM: An ANALYSIS WITH ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS OF A RIVERSIDE SCHOOL RURAL AREA OF PORTO VELHO-RO. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(5), e351357. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1357