THE INTERFACES OF CULTURE AND CURRICULUM: An ANALYSIS WITH ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS OF A RIVERSIDE SCHOOL RURAL AREA OF PORTO VELHO-RO
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1357Keywords:
Culture, Curriculum, Pedagogical practices, Public policiesAbstract
This article has as object of study the curriculum of a riverside elementary school. The study defends the thesis that, from the understanding of curriculum, it is possible to glimpse in which theoretical perspective the contents are approached and whether teachers recognize and perform the necessary dialogue of the curriculum with the diverse knowledge of students. Thus, the objective of the research is to identify how pedagogical practice can mediate the construction of the students' cultural identity through curricular components? It is the problem question: how can teaching pedagogical practice mediate the process of constructing the cultural identity of students through curricular components? As for the methodology adopted, this is a descriptive research, with a qualitative approach, comprising the bibliographic and empirical phases. The technical procedures for data collection were developed through the content analysis method. The primary sources for data collection were observation and interviews with teachers and secondary sources were bibliographic and documentary references. The investigation took place at the Municipal Elementary School Antônio Augusto Vasconcelos, located in Vila Nova de Teotônio, rural area of Porto Velho-RO. The results showed that teachers, through their practices, have been concerned with the preservation of the culture of the riverside student, either through the curricular contents, or coming from their experiences. According to teachers, there are several ways to address themes that are correlated with culture, whether in the school curriculum or even through community experiences.
Downloads
References
Referências Bibliográficas
APPLE, M. W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: ed. 70, 1977.
BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. 2. ed. São Paulo: Mercado de Letras, 2002.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.
CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: CANDAU, V. M. MOREIRA, A. F. (Orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 6 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
FREIRE, P. Medo e Ousadia: o Cotidiano do Professor, trad.: Adriana Lopes. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2009.
GADOTTI, M.; ROMÃO, J. (Orgs.). Autonomia da escola: princípios e proposta. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
LIBÂNEO, J. C. A. Escola que sonhamos é aquela que assegura a todos a formação cultural e científica para a vida pessoal, profissional e cidadã. In:
COSTA, M. V. (Org.). A Escola tem futuro? Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
LIBÂNEO, J. C. A. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. rev. e ampl. Goiânia: Alternativa, 2004.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, FAPERJ, 2011.
LUDKE, M. ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: EPU, 2015.
MOREIRA, A. F. B. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2006.
MOREIRA, A. F. B. Currículo: questões atuais. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
PACHECO, J. A. Currículo: teoria e práxis. Portugal: Porto Editora Ltda, 1996.
SACRISTÁN, J. G. O significado e a função da educação na sociedade e na cultura globalizadas. In: GARCIA, R. L.; MOREIRA, A. F. (Orgs.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SILVA, T. T. Documentos de identidades: uma introdução as teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica. 2015.
SOUZA, Marinez França de. Currículo das Águas: vida, escola e formação ribeirinha no município de Nova Olinda do Norte/AM. Manaus: UFAM, 2005.
TRINDADE, A.L.; SANTOS, R. (Orgs) Multiculturalismo: mil e uma faces da escola. DP&A, 1999.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (Org.); HALL, S.; WOODWARD, K. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.