PEDAGOGICAL MANAGEMENT: SCHOOL DROPOUT CAUSED BY CHILD LABOR IN THE MUNICIPALITY OF PALHOÇA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i4.1376Keywords:
themeproposes to debate child laborAbstract
The themeproposes to debate child labor and its consequences in the context of education and howpedagogical management can contribute to the prevention of schooldropoutcausedbychild labor. The research seeks to answer the following problem: What is the role of pedagogical management in preventing school dropouts caused by child labor? Therefore, weseek in the general objective to analyze the role of pedagogical management in preventing school dropout caused by child labor. The research, carried out in three public schools in the city of Palhoça, was characterized by a qualitative approach. Data were obtainedthrough a questionnaireapplied to managers, followedby an interview, aiming to deepen the data collected in the School Census and the Child Labor EradicationProgram - PETI. This Course Conclusion Work As contemplates the debate about democratic management being a conquered right, understanding that each location has its specificity through educational agents and its bestway to build the school.
Downloads
References
BERTELLI, Sandra Miguel Abou Assali. Trabalho infantil, uma afronta ao trabalho decente. Conjur, 12 out. 2012. Disponível em: https://www.conjur.com.br/2012-out-12/sandra-bertelli-trabalho-infantil-afronta-trabalho-decente. Acesso em: 8 mar. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/
Constituiçao.htm. Acesso em: 28 jan. 2022.
BRASIL. Fórum Nacional de (FNPETI). Trabalho Infantil nos ODS. Brasília: out. 2017.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 8 fev. 2022.
BRASIL. Saberes e práticas da inclusão: estratégias para a educação de alunos com necessidades educacionais especiais. Brasília: MEC/SEED, 2003.
BRASIL. Lei nº 9.349, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm#art82. Acesso em: 2 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.
CHIAVENATO, Idalberto. Planejamento estratégico. São Paulo: Elsevier Brasil, 2004.
CUSTÓDIO, André Viana. O trabalho da criança e do adolescente no brasil: uma análise de sua dimensão sociojurídica. Florianópolis, 2012. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/30364528.pdf. Acesso em: 4 nov. 2021.
FERRAREZI, Elisabete et al. Políticas públicas. Coletânea de políticas públicas: volume 1: introdução à teoria da política pública. São Paulo: Escola Nacional de Administração Pública (ENAP), 2006.
FERREIRA, Luiz Antônio Miguel. O Estatuto da Criança e do Adolescente e o professor: reflexos na sua formação e atuação. 2004. 223 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Tecnologia) – Programa de Pós-Graduação em Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2004.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez; 1991.
FREIRE, Paulo; ILLICH, Ivan. Diálogo. In: FREIRE, Paulo. Seminario Invitación A Concientizar y Desescolarizar: Conversación permanente. Genebra, 1975. Atas. Buenos Aires: Búsqueda Celadec. 1975. p. 109.
GADOTTI, Moacir. Convite à leitura de Paulo Freire. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1991.
GADOTTI, Moacir. Um legado de esperança. São Paulo: Cortez, 2001.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2006.
HORA, Dinair Leal da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997.
KLIPPEL, Yara Aparecida Martini et al. Processo de intervenção para a prática integrada de profissionais de saúde no atendimento à criança vítima de violência. 2013. 188 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 2013.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: Teoria e prática. 5. ed. rev. e ampl. Goiânia: Alternativa, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos (org.). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 10. ed. rev. e ampl. São Paulo: Cortez, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.
LÜCK, Heloísa. Liderança em Gestão Escolar. Petrópolis: Ed. Vozes, 2014.
LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Ed. Vozes, 2017.
MACHADO, Mirian Viviane Dias. Evasão escolar no Ensino Fundamental. 2013. 36 f. Monografia (Curso de Licenciatura em Biologia) – Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Sul de Minas Gerais, Campus Machado, Belo Horizonte, 2013.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Medir o progresso na luta contra o trabalho infantil: Estimativas e tendências mundiais 2000-2012. Genebra: Departamento de Governança e Tripartismo, Bureau internacional do Trabalho, Programa Internacional para a Eliminação do Trabalho Infantil (IPEC), 2013.
PAGANINI, Juliana. Os Impactos do Trabalho Infantil para a Saúde da Criança e do Adolescente. In: XI SEMINÁRIO INTERNACIONAL DEMANDAS SOCIAIS E POLÍTICAS PÚBLICAS NA SOCIEDADE CONTEMPORÂNEA, 6.; MOSTRA DE TRABALHOS JURÍDICOS CIENTÍFICOS, 7., 2014, Santa Cruz do Sul. Anais... Santa Cruz do Sul: UNISC, 2014. p. 1-20.
PARO, Vitor Henrique. Gestão escolar, democracia e qualidade do ensino. São Paulo: Ática, 2008.
PEREIRA, Cristiana Aparecida; NEUDORF, Luciane Aparecida de Souza Pinto. Trabalho Infantil e Evasão Escolar. 2002. 42 f. Monografia (Graduação em Pedagogia – Habilitação de Séries Iniciais e Educação Infantil do Ensino Fundamental) – Universidade do Contestado, Canoinhas, 2002.
RODRIGUES; Jefferson Luiz Maciel. Trabalho Infantil. Manual de Atuação do Conselho Tutelar. Brasília: MPT, 2013.
SILVA, Marisa Rodrigues da. Programa de Erradicação do Trabalho Infantil (PETI) em Natal: uma avaliação na perspectiva da Assistência Social. 2006. 126 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social, Formação Profissional, Trabalho e Proteção Social; Serviço Social, Cultura e Relações) – Programa de Pós-Graduação em Serviço Social, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
SILVA FILHO, Raimundo Barbosa; ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima. Evasão e abandono escolar na educação básica no Brasil: fatores, causas e possíveis consequências. Educação por escrito, v. 8, n. 1, p. 35-48, 2017.
SOUZA, Ângelo Ricardo de. Explorando e construindo um conceito de gestão escolar democrática. Educ. rev., v. 25, n. 3, dez 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/fF53XWVkxxbhpGkqvcfkvkH/?lang=pt#. Acesso em: 3 fev. 2022.
WPENSAR. 2018. Disponível em: https://blog.wpensar.com.br/gestao-escolar/o-que-e-gestao-escolar/. Acesso em: 3 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.