DEFICIENCY IN THE HABIT OF READING: A METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR STUDENTS IN THE 3RD GRADE OF HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i5.1482Keywords:
work was developed at the Gilberto Mestrinho StateAbstract
This research work was developed at the Gilberto Mestrinho State School in the East zone of the city of Manaus-AM/Brazil, in 2021, with the objective of encouraging the habit of reading in students of the 3rd grade of this school. Through a field research and the application of a questionnaire aimed at students and educators, with a qualitative-quantitative focus that served as the basis for verifying the level of interest in reading by the students of that school and understanding the process of origin of the problem of their lack of motivation with reading. But this research cannot be carried out in all the scope that a work of this magnitude calls for, because in 2019 a great pandemic spread throughout the world being called Covid – 19 (Sars-coV-2). What was concluded with this study is that to help students develop a taste for reading and thus move towards the much needed changes in the students' academic career, both the school and the family must establish collaborative and partnership relationships, in which the family can act as a potentiating of the work done while the student is in school.
Downloads
References
ALVES, A. L. M. S. Leitura e Universidade: comportamento de leitura na formação do pedagogo da UFPA. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO/V CONGRESSO LUSOBRASILEIRO/I COLÓQUIO IBERO-AMERICANO, 23. Porto Alegre. Por uma Escola de Qualidade para Todos. Anais... Porto Alegre: UFRGS/FEFED/PPGEDU, 2007. v. 1. p. 1-15. Anuário da Educação. Disponível em: <https://todospelaeducacao.org.br /wordpress/wp-content/uploads/2021/07/Anuario_21final.pdf> Acesso em 12/ 08/2021.
ARAÚJO, Maria Suziany dos Santos. Deficiência no hábito da leitura: uma proposta metodológica para alunos dos 3º anos do ensino médio da Escola Estadual Gilberto Mestrinho na zona leste na cidade de Manaus-AM/Brasil, no período de 2020-2021. 110f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciência da Educação Universidad de La Integración de Las Américas, 2022.
Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2019.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. 1ª a 4ª séries. v. 2, Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.
FREIRE, P. A importância do ato de ler.47. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. – Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p.
MARTINS, L. M. B. Prática de leitura na universidade: uma reflexão teórico/crítica. Educação e Emancipação, São Luís, v. 1, n.1, jan./fev. 2002.
MARTINS, Maria Helena. O que é Leitura. São Paulo: Brasiliense, 2006 – (Coleção primeiros passos; 138.
MEDEIROS FLHO, Barnabé; GALIANO, Mônica Beatriz. Bairro-escola: Uma nova geografia do aprendizado. A tecnologia da Cidade Escola Aprendiz para integrar escola e comunidade. São Paulo: Tempo D Imagem, 2005.
SILVA, E. T. O Ato de Ler: fundamentos psicológicos para uma nova pedagogia da leitura. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.