THE TEACHING OF LITERATURE AND ITS CONTRIBUTION TO THE TRAINING OF THE READER IN HIGH SCHOOL.
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1499Keywords:
Literature, High school, Training, Reader, CitizenAbstract
The article aims to give visibility to the need for greater attention to the Teaching of Literature in High School, thus emphasizing the importance of the exercise of reading at school, as well as the teaching of Literature, for the formation of the reader and critical citizen, not forgetting to mention the importance of their way of living outside the school environment, showing that, even with the presence of technological articles both at school and outside it, the space for reading must be reserved and there must be strategies for its greater use. Based on literature scholars such as Rildo Cosson (2006), Jauss (1994), Antônio Cândido (2011, 2017), Magda Soares (2017), ElianaYunes (1995), Zilberman (1988), Yunes (1995), Vincent (2012) ), Soares (2017), Rangel (2010) among others, a dialogue is built focusing on the weight of a humanizing literary education and focused on the formation of the individual's citizenship that collaborates for the development of sensitivity, concentration, aspects cognitive and linguistic skills, the exercise of imagination, in addition to benefiting the path to different knowledge about the culture of unknown peoples and places, whether in the fictional or real universe.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura infantil: gostosuras e bobices. Scipione, São Paulo, 2012.
ALVES, Rubem. Gaiolas ou Asas – A arte do voo ou a busca da alegria de aprender. Porto, Edições Asa, 2004.
BARTHES, Roland. A aula. São Paulo: Cultrix, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Ministério da Educação. 2018.
BRASIL, Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília, 2009.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 2004, pp.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.
CANDIDO, Antonio. A literatura como direito do ser humano. Disponível em: http://homoliteratus.com/antonio-candido-o-direito-humano-literatura.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2006b.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo. Contexto, 2016.
ECO, U. Os limites da interpretação. São Paulo: Perspectiva, 2000.
FRANTZ, Maria Helena Zancan. O ensino da literatura nas séries iniciais. 3 ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2001. Coleção Educação.
FREIRE, Paulo. A Importância do Ato de Ler. 1° ed. São Paulo: Moderna, 2003.
GALEANO, Eduardo. O livro dos abraços. Tradução Eric Nepomuceno. Porto Alegre: Editora L&PM, 1997.
IPIRANGA, Sarah. O papel da Literatura na BNCC: Ensino, leitor, leitura e escola. UECE, 2019.
JAUSS, Hans Robert. A história da literatura como provocação à teoria literária. Trad. Sérgio Tellaroli. São Paulo: Ática, 1994.
MARTINS, Ivanda. A leitura no ensino médio: quais os desafios do professor?. In: BUNZEN, Clécio. MENDONÇA, Márcia (orgs.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 83-102.
PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. Trad. Cecília Olga de Souza. São Paulo: Editora 34, 2013.
PIGLIA, Ricardo. A leitura de ficção. Trad. De Josely Vianna. São Paulo: Iluminuras, 1994. (O laboratório do escritor).
PRADO, Maria Dinorah Luz do. O livro infantil e a formação do leitor. Petrópolis: Vozes, 1996.
PINHEIRO, Hélder. Práticas de língua e literatura no ensino médio: Olhares diversos, múltiplas propostas. Soélis Teixeira do Prado Mendes, Patrícia Aparecida Beraldo Romano (org.). Campina Grande: Bagagem, 2012.
RAMOS, Marise Nogueira. A Pedagogia das Competências: Autonomia ou Adaptações? 3.ª ed. – São Paulo: Cortez, 2006.
RANGEL, E. O.; ROJO, R. H. R. Língua Portuguesa. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. V.19.
SILVA, Vera Maria Tietzmann. Literatura infantil brasileira: um guia para professores e promotores de leitura. 2. Ed. Goiânia: Cânone Editorial, 2009.
SOARES, Magda. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo. Contexto, 2017. E-book.
SOLÉ, Isabel. Estratégias de leitura. 6.ed. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 41-42.
TODOROV, T. La littérature en péril. Paris: Flamarion, 2007. [Ed. br. A literatura em perigo. Trad. C. Meira. São Paulo: Difel, 2009]
VINCENT, Jouve. Por que estudar Literatura?. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
YUNES, Eliana. Nas trapaças do leitor. In: ______. Pelo Avesso: a Leitura e o Leitor. Curitiba: UFPR, 1995.
ZILBERMAN, Regina, A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.