INFLUENCE OF THE APPLICATION OF AN EDUCATIONAL SOFTWARE IN THE EFFICIENCY AND EFFECTIVENESS OF THE LEARNING OF THE ENGLISH LANGUAGE OF STUDENTS OF THE TECHNICAL COURSES OF THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF PIAUÍ - IFPI
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1559Keywords:
Educational Technology, English Language, Educational Software, Teaching-LearningAbstract
This study aims to analyze the degree of influence of the application of an educational software on the efficiency and effectiveness of the English language learning of students of the Concomitant and/or Subsequent Technical Courses at the Teresina Central Campus of the IFPI. The study addresses the concept of digital inclusion using educational software that facilitates teaching and learning in the context of teaching English. Being an experimental study, the basis of the study is the quantitative approach. The methodology is descriptive, the approach is quantitative, the approach is experimental because it has the purpose of manipulating or controlling variables. A production was carried out, which was tested and analyzed in the teaching-learning process. Second The methodology is descriptive, quantitative, and has an experimental approach. The population is 40 students. The statistical analysis of data, the usual tests are: 1) t test for independent groups; X2 test with two independent groups and Mann-Whitney U test. The creation of educational software boosts the learning of LI and, at the same time, favors more motivation and interactivity between students and the knowledge learned, thus giving success to the proposed objectives within the target context.
Downloads
References
ALARCÃO, I. Professores Reflexivos em uma Escola Reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez Editora. 2011.
ALCANTARA, P. R.; IRALA, E.A. F.; TORRES, P. L. Grupos de consenso: uma proposta de aprendizagem colaborativa para o processo de ensino-aprendizagem. Revista Diálogo Educacional. Curitiba, v. 4, n.13, p.129-145, 2004.
ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M.E.B. Criando situações de aprendizagem colaborativa, In: 23º Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Campinas, 2005.
BEYANS, R. A guide to experimental design. Atualizado em 20 de outubro de 2021. 2019. Disponível em: https://www.scribbr.com/methodology/experimental-design/. Acesso em: 19. jan.2022.
CASTELLS, M. Communication Power. New York: Oxford University Press, 2009.
CHAVES, E. O. C. O computador na educação. 2004. Disponível em: http://www.chaves.com.br/TEXTSELF/EDTECH/funteve.htm. Acesso em: 05 jan. 2022.
COCHINEAUX, P.; WOOT, P. Moving Towards a Learning Society. A CRE-ERT Forum Report on European Education. 1995.
DARSIE, M. M. P. Perspectivas Epistemológicas e suas Implicações no Processo de Ensino e de aprendizagem. Cuiabá: UNICIÊNCIAS, 1999.
GIUSTA, A. S. Concepções de Aprendizagem e Práticas Pedagógicas. Belo Horizonte. EDUC.REV. v.1, p. 24-31, 1985.
KAUARK, F.S.; MANHÃES, F. C.; MEDEIROS, C. H. Metodologia da Pesquisa: Um Guia Prático. Bahia: via Litterarum, 2010.
LIGO, Alexandre K.et al. Relationship among State Reopening Policies, Health Outcomes and Economic Recovery through First Wave of the COVID-19 Pandemic in the U.S. Plos One 16. nº. 11: e0260015.2021. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260015. Acesso em: 05 jan. 2022.
LOPEZ, M. G. Jogos na Educação. São Paulo: Cortez, 2011.
MAIA, Á. A. Metodologia Científica: pensar, fazer e apresentar cientificamente. Imperatriz, MA, 2010.
MORIN. E. Les Sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur, Le Seuil. Em português: Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2012
NAKASHIMA, Rosária Helena Ruiz; AMARAL, Sérgio Ferreira do. A Linguagem Audiovisual da Lousa Digital Interativa no Contexto Educacional. Campinas: Artigos de Pesquisas em Educação, Comunicação e Tecnologia (ETD – Educação Temática Digital), 2006.
OLIVEIRA, E.; VILLARDI, R. Tecnologia na educação – Uma Perspectiva Sócio Interacionista. Rio de Janeiro: Editora Dunya, 2005.
PELLANDA, N. M. C.; GORCZEVSKI, D. Projeto Capilaridade: uma experiência com jovens em situação de vulnerabilidade social. In: Pellanda, N. M. C.; Schlünzen, E. T. M.; Schlünzen, K. (Org.). Inclusão digital: tecendo redes afetivas/cognitivas (pp.145-161). Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
PERALES Veja, E. Diseño de grupos aleatorios. 2018. Disponível em: https://es.scribd.com/presentation/395124872/Disenos-de-Grupos-Aleatorios. Acesso em: 07 jan. 2022.
SILVA, M.; SANTOS, E. (orgs). Avaliação da aprendizagem em educação online. São Paulo: Loyola, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.