INTERDISCIPLINARY CLASS IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS: GENDER PAY GAP AS A GENERATING THEME FOR THE STUDY OF GRAPHS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1614Keywords:
appears as part of the doctoral research and seeksAbstract
This work emerges as part of a doctoral research that seeks alternative forms of classes aimed at PEJA - Youth and Adult Education Program - of the City Hall of Rio de Janeiro, aiming to use the knowledge and experiences of the subjects to develop themes of social relevance. This is the planning and execution of a set of interdisciplinary classes taught in a class of the said type of teaching, at the time of the International Women's Day, in March. This activity integrated the disciplines Mathematics, History and Geography. To encourage the debate, graphic constructions were used to analyze and interpret data that would lead to reflection on the importance of women in the world of work and the gender pay gap in various regions and globally. Data generated in class and in the activity proposed in the geography textbook were used to expand knowledge, construct concepts, understand historical facts and perform mathematical procedures, in order to emphasize interdisciplinary teaching, integrating disciplines, seeking contextualization and teaching aligned with more effective learning.
Downloads
References
ANDRÉ, M. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2012.
BAYLÃO, A; SCHETTINO, E. A inserção da mulher no mercado de trabalho brasileiro. In: XI simpósio de excelência em gestão e tecnologia – SEGET, RESENDE, 2014. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos14/20320175.pdf . Acesso em: 05 de março de 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imagens/BNCC. Acesso em 05 de março de 2020.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição: República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal do Brasil, 1988. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ConstituicaoCompilado.htm . Acesso em: 10 de março de 2020.
BRASIL, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEMT, 1999.
D’AMBROSIO, U. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999, p. 97-115.
FAZENDA, I. Práticas interdisciplinares na escola –12 ed. São Paulo: Cortez, 2011
_________. Interdisciplinaridade: qual o sentido? – 1 ed. São Paulo Paulus, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 60. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.
LOPES, C. Literacia estatística e o INAF 2002. In: FONSECA, M. Letramento no Brasil – habilidades matemáticas: reflexões a partir do INAF. São Paulo: Global: Ação educativa Assessoria, Pesquisa e Informação: Instituto Paulo Montenegro, 2004. p. 187-197.
MINAYO, M. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. (13ª Ed). São Paulo, SP: Editora Hucitec, 2013.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO – OIT. Mulheres no trabalho: tendência 2016. Disponível em: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_457096.pdf . Acesso em: 20 de janeiro de 2020.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS - ONU. Progressoftheworld’swomen 2015-2016: transforming economies, realizingrights. unwomen, 2015. Disponível em:
http://progress.unwomen.org/en/2015/pdf/UNW_progressreport.pdf. Acesso em: 15 de janeiro 2020.
PAIVA, J. Educação de Jovens e Adultos: direito, concepções e sentidos. Tese de Doutorado, UFF, 2005. Acesso em 2 de junho de 2020. Disponível em http://www.bdtd.ndc.uff.br/tde_arquivos/2/TDE-2006-08-11T111132Z-303/Publico/UFFEducacao-Tese-JanePaiva.pdf
________. Políticas públicas de direito à Educação de Jovens e Adultos no RJ: Estudo da Região Metropolitana. Disponível em: http//:www.anped.org.br/grupos_de_trabalho/g18. Acesso em 05 de agosto de 2020.
SILVA, A; GREGGIO, S.; AGNE, S. Currículo integrado e materiais didáticos no ensino de jovens e adultos - uma análise a partir da experiência com oficinas de acolhimento no curso de PROEJA em Eletromecânica. In: III Congresso Internacional de Avaliação e VIII Congresso Internacional de Educação, 2013, Gramado. Anais do Congresso Internacional de Educação. São Leopoldo: Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2013.
SILVA, E. As disparidades salariais por gênero no mercado de trabalho brasileiro: 1995 2001, 2006 e 2012. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2014.
TOMAZ, V; DAVID, M. Interdisciplinaridade e aprendizagem da Matemática em sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.
VENTURA, J. Educação ao longo da vida e organismos internacionais: apontamentos para problematizar a função qualificadora da Educação de Jovens e Adultos, Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, Vol. 1, nº 1, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.