TECHNOLOGIES INTEGRATED INTO THE CLASSROOM

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lúcia Angélica da Cruz Barreto

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1779

Keywords:

Innovation. Technology. Integration. Participative management.

Abstract

This paper aims to provoke reflection on the use of technologies integrated into the classroom in schools. Therefore, the school has the role of inserting the technological resources in order to contribute to the full development of each student, respecting their individual way of learning. In view of the work done, it can be concluded that the technological apparatus is seen as an action through which significant learning occurs, where it permeates social relations and practices that are favorable to the school environment. The methodology used is a bibliographic review, and data collection was done by accessing and consulting the Scielo database, Google Scholar, scientific journals, theoretical books, and scientific articles to enrich the research through the contribution of the theories of the cited authors and their interlocutors. As selection and inclusion criteria, we considered research that presented in the title the words "innovation", "technology", "integration", "participatory management" or that used as descriptors: technologies used in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Graduado em Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Lúcia Angélica da Cruz Barreto

Graduação em Enfermagem - Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - (PUC MG); Especialista em Enfermagem Obstétrica - (UFMG); Especialista em Saúde da Família – (UFMG); Especialista em Saúde Pública - (UNAERP); Mestranda em Educação: Especialização en Educación Superior: Las TIC en la educación – Universidad Internacional Iberoamericana – (UNIB) – Porto Rico.

References

Arruda, E. P. (2020). Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em rede, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

Brasil. (2020). Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Organização Mundial de Saúde declara pandemia do novo Coronavírus. 2020. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/noticia/organizacao-mundialde-saúde-declarapandemia-de-coronavirus. Acesso em 25/07/2022.

Brasil, Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presencias por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de17-de-marco-de-2020-248564376.

Dalmás, A (1994). Planejamento Participativo Na Escola. Elaboração, acompanhamento e avaliação. Petrópolis: Vozes.

Litto, F. M.; Mattar, J. (2017). Educação Aberta Online. Pesquisar, remixar e compartilhar. São Paulo: Artesanato Educacional.

Maia, C. Guia brasileiro de educação à distância. São Paulo: Atlas. 2001.

Silva, R. G. (2016) Ensino personalizado em ambiente virtual de aprendizagem para o contexto universitário. Dissertação de mestrado, Centro Universitário Internacional Uninter de Curitiba, Paraná, PR, Brasil. Recuperado em 03 de junho, 2022 de https://portal.uninter.com/wp- content/uploads/2017/mestrado/dissertacoes/ROBERTA-GALON-SILVA.pdf.

Teodoro, J. V. Lopes, J. M. (2013). Evolução e Perspectivas da Tecnologia em Sala de Aula e na Formação Docente. Revista Educação e Fronteiras On-Line, v.3, n.8, 91-104. Recuperado em 02 junho, 2022, de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/3209/pdf_17.

Published

10/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., & Angélica da Cruz Barreto, L. . (2022). TECHNOLOGIES INTEGRATED INTO THE CLASSROOM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381779. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1779