THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Lenir Santos de Freitas
  • Marineide Pequeno Ferreira Gonzalez

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1785

Keywords:

present research aims to analyze the ICT's as didactic-methodological

Abstract

The present research aims to analyze the Information and Communication Technologies ICT's as didactic-methodological resources of intervention, highlighting the main challenges and possibilities to the teacher's practice. As a method, a bibliographic research of a qualitative nature was carried out, respecting the ethical and moral principles that govern scientific research in the field of human sciences. All the works and bibliographic materials collected make clear the importance of ICT in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Lenir Santos de Freitas

Graduada em Pedagogia pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2015). Pós- Graduada lato senso em Educação Especial com Ênfase em práticas Inclusivas - Centro de Ensino Superior Dom Alberto, Neuropsicopedagogia - Centro Universitário Leonardo da Vinci e mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores-Universidade Europea del Atlântico – Espanha (UNEA).

Marineide Pequeno Ferreira Gonzalez

Graduação em Pedagogia pela faculdade Universidade de Pernambuco (UPE), graduação em Letras - Inglês pela faculdade Universidade de Pernambuco (UPE). Pós graduação Lato Sensu leitura e produção de texto (UPE), Educação Especial Inclusiva (UNOPAR), Especialização em Atendimento Educacional Especializado - AEE (UFC) e Psicopedagogia Institucional Clínica e Educação Infantil (FAVENI), Mestrando em Educação - Formação de Professores pala Universidade Internacional Ibero-americana (UNIB).

References

BERSCH, R. Tecnologia assistiva e educação inclusiva. In: Ensaios Pedagógicos. Brasília: SEESP/MEC, p. 89-94, 2006.

GALVÃO FILHO, T. A.; DAMASCENO, L. L. Tecnologias Assistivas para Autonomia do Aluno com Necessidades Educacionais Especiais. Revista Inclusão, Secretaria de Educação Especial do Ministério da Educação (SEESP/MEC), ano 2, n. 02, 2006, p. 25-32.

HERNANDEZ, F.; SANCHO, J. M.; CARBONELL, J. Aprendendo com as inovações na escola. Porto Alegre: Artmed, 2000.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

LAUAND, G. B. A. Fontes de informação sobre tecnologia assistiva para favorecer à inclusão escolar de alunos com deficiências físicas e múltiplas. Tese (Doutorado em Educação Especial) Programa de Pós-graduação em Educação Especial, UniAVrsidade Federal de São Carlos. São Carlos, 2005.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A tecnologia aplicada à educação na perspectiva inclusiva. Mimeo, 2004.

SCHAFF, A. A Sociedade informática: as consequências da segunda revolução industrial. São Paulo: Brasiliense, 2017.

Published

10/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Santos de Freitas, L. ., & Pequeno Ferreira Gonzalez, M. . (2022). THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381785. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1785