CONTRIBUTIONS OF ADAPTIVE PLATFORMS IN TEACHING AND LEARNING

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Jane Maria Vimercate
  • Juliana Andreia Christ Schizzi

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1786

Keywords:

platforms in education are important because they

Abstract

Adaptive platforms in education are important because they are technological resources that facilitate interactive, personalized and individualized learning based on the learning needs of each student, increasing the absorption of content anytime and anywhere. This article aims to present what adaptive platforms are and how they can help to follow the trajectories of students' knowledge, helping institutions, students and teachers by providing differentiated actions in the way of teaching and facilitating students' learning. Moreover, it seeks to know the path taken and the difficulties encountered, allowing adaptation to the students' individual needs. This is a bibliographical study that used the Google Scholar portal as a data collection source. The research suggests understanding and recognizing the advantages that adaptive platforms offer, as well as the positive effects they cause in the students' academic life. It is concluded that adaptive platforms bring benefits to professors and students, as they impact the students' commitment and help increase skills such as autonomy, time self-management, and the certainty that they are part of the learning process. To teachers, by having more autonomy in performing their activities, such as reducing the response time of the proposed activities, and improving the quality of their class planning, this is possible due to the data acquired through the platform, which adapts itself as the student uses it, pointing out the strengths and weaknesses of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT

Jane Maria Vimercate

Graduada em Pedagogia – Fundação Educacional Itaborai (FEITA/RJ); Especialista em Educação Inclusiva – (Centro Universitário Plínio Leite), MBA em Gestão Empreendedora (UFF/RJ), Tutoria em Educação a distância (Universidade Estadual de Londrina- Núcleo de Educação a Distância), Docência e Gestão na Educação à distância (FAVENI), Gestão Pública (FAVENI); Mestranda em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA).

Juliana Andreia Christ Schizzi

Graduada em História – Universidade Unijui- Universidade Regional da Fronteira Noroeste do Rio Grande do Sul. Pós Graduação em Educação Ambiental- "Lato sensu"- pela UFSM- Universidade Federal de Santa Maria. Pós Graduação em Mídias na Educação "Lato sensu" pela UFSM-Universidade Federal de Santa Maria. Pós- Graduação em Tecnologias Digitais aplicadas à educação- Lato sensu- ULBRA- Universidade Luterana do Brasil e mestranda em Educação – especialização formação de professores pela Unini- Mexico.

References

Cazella, S. C., Nunes, M. A. S. N., & Reategui, E. B. (2010). A Ciência da Opinião: Estado da arte em Sistemas de Recomendação. In: Jornada de Atualização em Informática da SBC. Rio de Janeiro: JAI, 161-216.

Costa, D. (2022). Plataformas Adaptativas e o Ensino Personalizado. E-book. Flórida: Must University.

Graf, S., Kinshuk, C., & Ives. (2010). A flexible mechanism for providing adaptivity based on learning styles in learning management systems. International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT, 2010.

Graf, S. (2009). Advanced adaptivity in learning management systems by considering learning styles. In Proceedings of the 2009 IEEE/WIC/ACM International Joint Conference on Web Intelligence and Intelligent Agent Technology-Volume 03 (pp. 235-238). IEEE Computer Society.

Published

12/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Vimercate, J. ., & Andreia Christ Schizzi, J. . (2022). CONTRIBUTIONS OF ADAPTIVE PLATFORMS IN TEACHING AND LEARNING. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381786. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1786