DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES TO ENHANCE THE TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1790Keywords:
technology in the last decade and the exploitationAbstract
This paper aims to provoke reflection on the use of communication technologies to enhance the teaching and learning of chemistry. The advances in technology in the last decade and the exploitation of these changes by the media have contributed to social change on a global scale. It has increased the connection to and dependence on these technologies in ways that did not exist a few decades ago. The teacher needs to be always open to the changes related to education and to overcoming the paradigms that exist in the school environment, aiming at a better development of the child and an efficient teaching-learning. The increasingly modern and technological scenario requires the education professional to be up to date. Thus, for an ideal education for the teacher, the construction of a professional identity is essential. In view of the above, this research aims to present the digital technologies of information and communication to enhance the teaching and learning of chemistry. The methodology used was a bibliographic review and data collection from websites, books, virtual libraries and scientific journals.
Downloads
References
ATLAS BRASIL. Atlas do Desenvolvimento Humano no Brasil. Brasil: AtlasBR, 2020. Disponível em: http://www.atlasbrasil.org.br/ranking. Acesso em 01 de julho de 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000.
CÂNDIDO, A. O direito à literatura. In: ______. Vários Escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.
CHAUÍ, M. Cidadania cultural: o direito à cultura. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2006.
COSTA, S. M. A influência dos recursos tecnológicos no processo de ensino aprendizagem. 2014. (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) - Universidade Estadual da Paraíba, Sousa, 2014.
FARIA, E. T. O professor e as novas tecnologias. Ser professor, v. 5, 2004.
FARIAS, A. P. F. F.; et al. Impactos da Covid-19 na Saúde dos (as) Discentes do CUMB. Campus Universitário do Marajó – Breves. Breves: CUMB, 2020. Disponível em: http://campusbreves.ufpa.br/images/documentos_institucionais/Relatrio---Impactos-da-Covid-19-nasade-dosas-discentes-do-CUMB.pdf. Acessado em: 22 de out. 2021.
JORDÃO, T. C.. Formação de educadores: a formação do professor para a educação em um mundo digital. In: Tecnologias digitais na educação. MEC, 2009.
LOPES, C. M. L. et al. Usos de tecnologias e acesso à internet - discentes do CUMB. Campus universitário do Marajó – Breves. Breves: CUMB, 2020. Disponível em: http://campusbreves.ufpa.br/images/documentos_institucionais/02.-Relatrio-Usos-de-tecnologias-eacesso--Internet---Discentes-do-CUMB.pdf Acesso em 01 de julho de 2022.
PRENSKY, M. Nativos Digitais, Imigrantes Digitais. On the Horizon, NCB University Press, v. 9, n. 5, 2001.
UFPAa. Universidade Federal do Pará. Nota oficial sobre suspensão de atividades acadêmicas e administrativas presenciais. Belém: GT Coronavírus UFPA, 2020. Disponível em: https://coronavirus.ufpa.br/not%C3%ADcias/ufpa-emite-nota-sobre-suspensao-de-atividades-academicas-e-administrativas Acesso em 01 de julho de 2022.
UFPAb. Universidade Federal do Pará. Resolução n. 5.294, de 21 de agosto de 2020. Belém: PROEG/UFPA, 2020. Disponível em: http://proeg.ufpa.br/images/Artigos/Normas/Resolucao_5294_2020_CONSEPEAprovaoEREnaUFPA.pdf Acesso em 01 de julho de 2022.
VIANA, M. A. P. Internet na Educação: Novas formas de aprender, necessidades e competências no fazer pedagógico. In: MERCADO, L. P. L. Tendências na utilização das tecnologias da informação e comunicação na educação. Maceió: EDUFAL, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.