EDUCATION: BRIEF REFLECTION ON THE LEARNING ASSESSMENT PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1810Keywords:
Evaluation of learning. Historical process. Theories and methodology.Abstract
This article reflects on the evaluation of the teaching-learning process in formal education. In this direction, it presents the historical events that have marked its trajectory, its theoretical process and the methodologies developed in different moments of education. It also discusses school performance, curriculum development, and its evolutions. Then, it briefly reflects on the theories that accompanied the whole teaching-learning process - educators and institutions -, as well as the teaching methodologies developed during the daily school evaluations. It was used as a basis for reading the works of theorists such as Saul (1999), Luckesi (1994), Hoffmann (1993), among others, as well as the studies of thematic seminars developed in the classroom. Thus, with the study of the prepositions and results of the bibliographic research - from a clear and objective language -, it was considered that the understanding exposed here is of relevance to the process of professionalization of the teaching profession, by enabling a greater understanding, contributing to academic training.
Downloads
References
HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade – Porto Alegre: Editora Mediação, 1993. 20ª Edição revista, 2003.
HOFFMAN, Jussara. Avaliar: respeitar primeiro, educar depois / Jussara Maria Hoffmann. Porto Alegre: Mediação, 2010. (2ª Ed. Atual. Ortog.).
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação - São Paulo: Cortez, 1994.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem Escolar. 17ª ed. São Paulo, SP: Cortez, 2005.
SAUL, Ana Maria. Avaliação Emancipatória: desafios á teoria e á prática de avaliação e reformulação de currículo 4ª edição – São Paulo, Cortez, 1999.
SAUL, Ana Maria (org). Paulo Freire e a formação de educadores. São Paulo, Editora articulação Universidade/escola, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.