DIGITAL TECHNOLOGIES AND PERSPECTIVES IN TEACHING PRACTICE

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Evelyn de Queiroz Souza
  • Ivaney Vieira Pondé

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1824

Keywords:

technologies force the sectors

Abstract

This article aims to show that new technologies force the sectors to modernize, which is also the case in education. The need for innovation in teaching and learning practices is increasingly clear, not least because the pressure for change is part of the students themselves, who are discouraged by the classes, because they are monotonous and do not hold attention. There are many technologies and software aimed at pedagogical practices with a view to improving them and facilitating the educational process for both the educator and the student, but it is necessary to know and deepen these new discoveries, which for educators is still a challenge. The research is a bibliographic review with exploratory character and qualitative methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Evelyn de Queiroz Souza

FUNIBER /Universidade Europa del Atlántico

Ivaney Vieira Pondé

FUNIBER /Universidade Europa del Atlántico

References

Agência de Notícias CNI. Pesquisa inédita da CNI mostra cenário da indústria 4.0 no Brasil. São Paulo, 30 mai. 2016. Disponível em: https://noticias.portaldaindustria.com.br/noticias/inovacao-e-tecnologia/pesquisa-inedita-da-cni-mostra-cenario-da-industria-40-no-brasil/. Acesso em: 12 julho. 2022.

Agência Porvir. Inovações em educação. Disponível em: https://porvir.org/agencia-porvir/.Acesso em: 12 julho.2022.

GARCIA, M. F; RABELO, D. F; CRIVELARO, L. P; CANCELA, T. M; AMARAL, S. F. As tecnologias digitais interativas e a prática docente. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 78-87, jan/abr. 2011.

MENDES, Geovana M. L.; SOUZA NETO, Alaim; SEPTIMIO, Carolline. O “não saber” como retórica constante: Aproximações entre os observatórios de educação especial e de políticas de inserção de tecnologia. Revista Teias, Rio de Janeira, v. 17, n. 46, p. 90 - 109, jul./set. 2016.

Portal APPLE Educação. Disponível em: http://www.apple.com/ br/education/>. Acesso em: 06 julho. 2022.

Portal DELL Education. Disponível em: http://www.dell.com/ pt- br/work/learn/education>. Acesso em: 06 julho. 2022.

Portal do Professor. Disponível em: http://portaldoprofessor. mec.gov.br/link.html?categoria=9>. Acesso em: 17 julho. 2022.

Portal EPSON. Disponível em: https://www.epson.pt/verticals/ interactive-projectors/education. Acesso: em 17 julho. 2022.

Portal Google for Education. Disponível em: https://www.google. com.br/intl/pt-BR/edu/products/productivity-tools/classroom/>. Acesso em: 06 julho. 2022.

Portal Microsoft. Disponível em: https://www.microsoft.com/ptbr/education>. Acesso em: 06 julho. 2022.

SEEGGER, Vania; CANES, Suzy Elisabeth; GARCIA, Carlos Alberto Xavier. Estratégias tecnológicas na prática pedagógica. REMOA - Revista Monografias Ambientais. Santa Maria, v. 8, n. 8, p. 1887 – 1899, ago. 2012.

SOUZA NETO, Alaim. Do aprender ao ensinar com as tecnologias digitais: mapeamento dos usos feitos pelos professores. Tese (Doutorado) – Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós- Graduação em Educação, Florianópolis, 2015.

YOUNG, Michael. Para que servem as escolas? Revista Educação & Sociedade. Campinas, v. 28, n. 101, p. 1287-1302, set./dez. 2007.

Published

18/08/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., de Queiroz Souza , E. ., & Vieira Pondé, I. . (2022). DIGITAL TECHNOLOGIES AND PERSPECTIVES IN TEACHING PRACTICE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(8), e381824. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i8.1824