REFLECTIONS ON CONTINUING EDUCATION - THE PERCEPTION OF LITERACY TEACHERS OF THE MUNICIPAL SCHOOL ALICE MEIRELLES REIS, IN SÃO PAULO
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1852Keywords:
study sought to investigate how the initial and continuingAbstract
The present study sought to investigate how the initial and continuing education of literacy teachers contributes to reflection and attitudes to improve the pedagogical practice used in the classroom, in the literacy cycle of the initial series, as well as to identify the main teacher training programs offered by the Brazilian State. From a described study that brings the perception of seven literacy teachers from the Escola Municipal Alice Meirelles Reis, in the city of São Paulo, Brazil, it was possible to analyze how this training was reflected in the daily routine of educators in the classroom, identifying the expectations as to continuing education in order to verify what the real needs are in the daily school routine. The results showed the importance of courses that provide teachers with greater skills with technology and training related to literacy, learning difficulties and disorders, aiming to generate greater approximation to facilitate learning, after all the need for trained teachers to transmit and facilitate the knowledge needed by new generations is unquestionable.
Downloads
References
AZEVEDO, F. A transmissão da cultura. São Paulo: Melhoramentos; Instituto Nacional do Livro, 1976.
BARRETO, E. S. Políticas de formação docente para a Educação Básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, v. 20, nº 62, jul./set. 2020.
BISSOLLI, C. S. Curso de pedagogia no Brasil: uma questão em aberto. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2019. p. 129-151.
BIZZOTO, M.; AROEIRA, M. L.; PORTO, A. Alfabetização Linguística da Teoria à Prática. Belo Horizonte: Dimensão, 2020.
BORGES, M. C.; AQUINO, O. F e PUENTES, R. V. Formação de professores no Brasil: história, políticas e perspectivas. Revista História do Brasil, Campinas, nº 42, p. 94-112, jun. 2021.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. 52º. Edição. São Paulo: Editora Brasiliense,
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3. ed. Brasília, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Biblioteca na Escola (PNBE). 2017. Disponível em:< http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&id=12368&Itemid=575 > . Acesso em: 10/7/2022.
CARVALHO, M. Alfabetizar e letrar: um diálogo entre a teoria e a prática. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. 14. ed. - São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC: UNESCO, 2020
DUARTE, T. A possibilidade da investigação a 3: reflexões sobre triangulação metodológica. Lisboa, 2019. Disponível em: <http://cies.iscte-iul.pt/destaques/documents/CIES-WP60_Duarte_002.pdf>. Acesso em: 24/12/2021.
FERREIRO, E. O momento atual e interessante porque põe a escola em crise. Revista Nova Escola, São Paulo, v.2, n7. 2018. Disponível em:< https://revistas.ufg.br/rir/article/view/30184.>. Acesso em: 10/07/2022.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança, Cartas à Cristina e Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 27º Edição. 2019. 114p.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE. P. A Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 29ª Edição. 2021. 127p.
GARCIA, R. L. Novos Olhares para a Alfabetização. 3. Edição. São Paulo: Cortez, 2018. Disponível em:< https://bibliodigital.unijui.edu.br:8443/xmlui/bitstream/handle/123456789/2750/Monografia%20Micheli%20Mattioni.pdf?sequence=1&isAllowed=y>. Acesso em: 20/12/2021.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 14 ed. São Paulo: Atlas, 2019.
GOMES, A. M. Estado, mercado e educação superior no Brasil: um modelo analítico. Revista Educação e Sociedade. [online]. 2020, v.24, n.84. Disponível em:< a06v2484.pdf (scielo.br)>. Acesso em: 14/11/2021.
MARQUES, S.; OLIVEIRA, T. A educação é um território de responsabilidades. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, n. 3, p.189-211, Set./Dez. 2019. Disponível em: em:< http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/index>. Acesso em: 18/02/2022.
NASCIMENTO, L. Q. As concepções de alfabetização e letramento na pré-escola: reflexões a partir da equipe gestora. 2019. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2019.
PIMENTA, S. G. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação. São Paulo, v.22, n.2, p.72-89, jul./dez. 1996. Disponível em:< Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor | Revista da Faculdade de Educação (usp.br)>.Acesso em 18/02/2022.
ROMANELLI, O. História da educação no Brasil. Petrópolis, Vozes, 1987.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista
Brasileira de Educação, Rio de Janeiro: ANPED; Campinas: Autores Associados, v. 12, n.34, p.152-180, 2017.
SILVA, F.N; ALMEIDA, M.L. A formação continuada de professores pela via de grupo de estudos-reflexão. São Carlos: Pedro & João Editores, 2021. 72p. Disponível em:< livro-Fernanda.indd (pedroejoaoeditores.com.br)> Acesso em: 04/07/02022.
SOUZA, D. O. Educação continuada: reflexões sobre a qualidade de vida e sua determinação social. Revista Ciência e Saúde Coletiva. v.25, s.1. Rio de Janeiro jun./2020. Disponível em:< 13623 (uerj.br)>. Acesso em 18/02/2022.
SPOHR, A. A diferença entre ensino e educação. Revista Zero Hora, Porto Alegre, v. 14, n.2, p.18-31, Set./Dez. 2019. Disponível em: <http://www.sersel.com.br/imprensa_releases_17.asp>. Acesso em: 04/08/2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.