PEDAGOGICAL PRACTICES AND THEIR INTERFACE WITH TEACHER HEALTH: some approaches
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1871Keywords:
Pedagogical Practices, Teaching work, Teaching IllnessAbstract
The present text analyzes the relations between the pedagogical practices and the actions of orientation and care with the teachers' health. It is known that the illness of teachers is presented as originating from the routine of the very practice of this professional, being common due to the working day, the relationship with the number of students per class and the precariousness of the educational spaces where they develop their work. In this aspect, pedagogical practices that contribute to the reduction of this illness are necessary. The methodology of the work was based on the literature review about pedagogical practices and teachers' illness, as well as on the analysis of available data from the annual reports of the Municipal Secretary of Education of Belém. It was concluded that the Municipal Education Network presents an indicative tendency with an expressive number of illnesses among its employees. Thus, preventive actions, in this case, specific pedagogical practices, are of utmost importance in the orientation to the prevention of functional illness.
Downloads
References
BRASIL. LEI 8080, DE 19 DE SETEMBRO DE 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em 06/08/2022.
BRASIL, C. C. P.; BATISTA, M. H.; MELO, A. K. S; IBIAPINA, F. L. P.; BRILHANTE, A. V. M.; SILVA, R. M. O contexto da docência e sua influência no sofrimento psíquico de professoras do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Promoção de Saúde, Fortaleza, v. 29,nº 2, p. 180-188, 2016.
CALDEIRA, A.M.S.; ZAIDAN, S. Prática pedagógica. In:OLIVEIRA, D.A.; DUARTE, A.M.C.; VIEIRA, L.M.F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
CODO, W. (Org.). O trabalho enlouquece? Um encontro entre a clínica e o trabalho. Petrópolis: Vozes, 2004
DELBONI, Carolina.Estadao.com.br, São Paulo, 23 de agosto de 2021. Disponível em: http://www.estadao.com.brblogs/kids/pesquisa-mostra-que-72-dos-professores-enfrentam-problemas-de-saude-mental.
DIEHL, Liciane.; MARIN, Angela Helena.Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura.Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 7, nº 2, p. 64-85, 2016.
FARIAS, Laurimar de Matos. O Trabalho docente nas instituições públicas de ensino superior: intensificação do produtivismo acadêmico na UFPA. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Belém, 2010.
FRANCO, Maria Amélia Santoro.. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. REVISTA BRASILEIRA DE ESTUDOS PEDAGÓGICOS RBEP-INEP, v. 97, p. 534-551, 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa.São Paulo: Paz e Terra, 1996.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). 2005. Meeting of experts on updating the list of occupational diseases, Geneva
SALDANHA, JHS, PEREIRA, APM, NEVES, RF. Módulo Teórico 1: Fundamentos da Vigilância em Saúde do Trabalhador. In: Brasil. Ministério da Saúde. Curso de Atualização para Análise de Situação de Saúde do Trabalhador -ASST aplicada aos serviços de saúde [recurso eletrônico] / Ministério da Saúde, Universidade Federal da Bahia. – Brasília: Ministério da Saúde, pp. 1-43, 2021.
Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Brasília, 1990. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ leis/l8112cons.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO - SEMEC. Relatório anual do Núcleo de Atenção à Saúde do Trabalhador - NAST, 2021. Belém-Pa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.