CHILDREN'S SWIMMING FROM 0 TO 3 YEARS: STIMULATION AND PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1886Keywords:
discussions about children's swimming fromAbstract
Currently, the discussions about infant swimming from 0 to 3 years old have been gaining the school, academic, family, and social environment, due to the problems generated by the lack of encouragement to the practice of physical activity. Thus, the general purpose of this article was to investigate the encouragement and practice of infant swimming from 0 to 3 years old and the various ways to work physical activity in and out of the water. To reach this goal, a bibliographic research was developed, with an exploratory and interpretive method by the researcher. The main results show that it is possible to encourage the practice of swimming for children from 0 to 3 years of age, as well as to conceal such information within the family for the knowledge of parents, teachers, and professionals directly involved in the swimming activity. Babies from 0 to 3 months old can already practice swimming to improve the child's physical and psychomotor development in a more effective way. It was found that encouraging swimming since the first months of life through playful activities provides more interest and interaction for the sport, and this is one of the methods that make it possible to improve the problems faced by some children who had some fear or even fear of swimming.
Downloads
References
ARAUJO, A.S. G.; SILVA, E. R. As contribuições da psicomotricidade na educação infantil. Belém: FABEL, 2013.
BENDA, C. A. P. A utilização de jogos, brinquedos e brincadeiras na aprendizagem da natação. Ver. Min. Educação Física, Viçosa, 7 (1): 35-50, 1999.
BRESGES, L. Natação para meu neném. Rio de Janeiro. ed. Ao livro técnico s/a. 1980.
CATTEAU, Raymond & GAROFF, Gerard. O ensino da natação. 3. ed. São Paulo, Manole, 1990.
CORREA, C. R. F.; MASSAUD, M. G. Escola de natação: montagem e administração, organização pedagógica do bebê a competição. 1ª Ed. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.
COSTA, e. Psicomotricidade e pensamento complexo. Rio de Janeiro: CONGIP, 2014.
GALDI, E. H. G (org.) Aprendendo a nadar com a extensão universitária. Campinas: Ipes Editorial, 2004.
LEGARDA, M. Estimulação precoce inteligência emocional e cognitiva. Editora Grupo cultural, vol3 , 2008.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MATOS,L.Estudo exploratório da natação para babes na área do grande Porto: condições estruturais, materiais e humanas, objectivos e opções metodológicas,2009.Monografia (Curso Desporto de Educação Física)Opção complementar de Desporto de Rendimento. Faculdade de Desporto da Universidade de Porto,Portugal,2009.
MOOJEN, S.; FRANÇA, M. Dislexia: visão fonoaudiológica e psicopedagógica.In: ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. S. (Orgs.) Transtornos de aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. Porto Alegre-Rio Grande do Sul: Artmed, 2006.
OLIVEIRA, Ana Paula Dozza de. A dislexia fator implicador na aprendizagem da linguagem na visão dos professores. Machado, Minas Gerais: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul de Minas gerais – Câmpus Machado, 2013.
PENNINGTON, Bruce F. Diagnósticos de distúrbio de aprendizagem. São Paulo: Pioneira Thompsaon Learning, 1997.
PEREIRA, K. Atividades aquáticas para bebês. Influência no desenvolvimento motor. 2009. Monografia (Conclusão de Curso de Educação Física) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto alegre , 2009.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA, Daniele Dias.O Ensino Lúdico da Natação: Uma experiência do PST em Volta Redonda. 2007. 56p. Disponível em: http://www.ufrgs.br/ceme/uploads/1383239293-monografia_Daniele_Silva_Dias.pdf. Acessado em 06 de set 2018.
TOPCZEWSKI, Abram. Aprendizagem e suas desabilidades, como lidar? São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.
VILLAMARIN, Alberto J. G. A. Educação racional. Porto Alegre-Rio Grande do Sul: AGE, 2010.
ZULIETTI,L.A aprendizagem da natação do nascimento aos 6 aos- Fases de desenvolvimento. Aquabarra, 2002.Disponível em <:http://www.aquabarra.com.br/artigos/adaptacao/A_APRENDIZAGEM_DA_NATACAO_DO_NASCIMENTO_AOS_6_ANOS.pdf>.
Acessado em 8 set.2018..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.