PROPOSAL FOR EVALUATION OF END OF COURSE WORKS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i9.1913Keywords:
Proposal, Evaluation, End of Course WorkAbstract
This article, entitled “proposal for the evaluation of end-of-course work, was born from the need to respond to a problem that has been observed in several Higher Education Institutions - IES, and is the product of the author's experience, as an active participant in the process of Work Course – TFC in the referred institutions. However, the selection of this problem is also a consequence of the need to create evaluation models for the respective works. Regarding the objectives, he outlined the following: general – Contribute to the improvement of TFC assessment in IES; and specific – Characterize the theoretical foundations that support the TFC assessment models in IES; analyze the TFC assessment model at the Instituto Superior Politécnico Intercontinental de Luanda – ISPIL; contribute to the improvement of the TFC assessment model in the institution referred to in the previous objective. As for the methodology, the methods, the paradigm, the type, the sample and the research instrument were applied, which enabled the achievement of the objectives. However, after completing the research, the results were as follows: the Management and Administration Coordination of ISPIL does not have any Scientific Committee – CC that is dedicated to monitoring the TFC process; teachers' poor knowledge of the procedures for delivering titles/themes and research pre-projects; and, therefore, teachers do not use models that establish the TFC evaluation criteria and the respective evaluation scale.
Downloads
References
Aires, L. (2015). Paradigma qualitativo e práticas de investigação educacional. Obtido em 14 de junho de 2021, de https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2028/4/Paradigma_Qualitativo%20%281%c2%aa%20edi%c3%a7%c3%a3o_atualizada%29.pdf
Alves, M. da P. (2009). Avaliação e qualidades das organizações. Lisboa: Escolar Editora.
Ayza, M. R., Rodríguez, M. F., Dubreuil, G. E., & Cebrián, M. D. M. (s.d.). La avaluación de competências transversales, 8(1), pp. 74-100. Obtido em 02 de outubro de 2021, de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/6218
Braga, H. M. C. B. (2015). Metodologia do Trabalho Científico. Procedimentos básicos de investigação, elaboração de trabalhos acadêmicos e publicações científicas.
Canhici, M. H., Leite, C., & Fernandes, P. (2017). O trabalho de fim de curso como contributo para a formação inicial de professores: uma análise focada no Instituto Superior de Ciências da Educação (ISCED) de Cabinda. Obtido em 13 de junho de 2021, de https://core.ac.uk/download/pdf/235126047.pdf
Decreto Presidencial nº 193/18 (2018). Normas curriculares gerais do subsistema de ensino superior. Diário da República, I Série Nº 119 (10-08-2018).
Dias, O. (2010). Planos de investigação. Avançando passo a passo.
Dicionário Online de Português (s/d). Significado de proposta. Obtido em 21 de abril de 2021, de https://www.dicio.com.br/proposta/
Instituto Federal Paraíba Campus João Pessoa (s/d). Coordenação do Curso de Tecnologia e Gestão Ambiental – Orientações gerais para avaliação dos Trabalhos de Conclusão de Curso. Obtido em 05 de outubro de 2021, de https://estudante.ifpb.edu.br/media/cursos/20/documentos/Orienta%C3%A7%C3%B5es_gerais_e_fichas.pdf
Martín, M. T. (2014). O trabalho de fim de curso enquanto avaliador e avaliado em competências com recurso a ficha de avaliação. Em M. E. Mejías, Experiências de docência no ensino superior (1ª ed.). Porto: Media XXI. Obtido em 12 de junho de 2021, de https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/45277309/3._Experiencias_de_Docencia_no_ensino_superior_-_paginacao_final_1.pdf?1462197543=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DExperiencias_de_Docencia_no_Ensino_Super.pdf&Expires=1623541045&Signature=P
Nobre, P. R. B. (s.d). Contributos da avaliação para o processo de construção e desenvolvimento do projecto curricular de Escola (Dissertação de Mestrado).
Priego, M. J., Moraleda, L. F., Guerrero, C. V., & Guerrero, T. V. (2012). Análisis del proceso de evaluación del Trabajo Fin de Grado en las nuevas titulaciones(3), pp. 5-21. Obtido em 5 de 10 de 2021, de https://hdl.handle.net/11441/91678
Ramos, S. T. C. & Naranjo, E. S. (2014). Metodologia da investigação científica. Lobito: Escolar Editora.
Rodríguez, I. R. (2011). ¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias. 22(2), pp. 179-193. doi:http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2011.v22.n2.38488
Universidade José Eduardo dos Santos. Regulamento dos Trabalhos de Fim de Curso de Licenciatura. Obtido em 11 de setembro de 2021, de https://ujes.co.ao/downloads/Regulamento_dos_trabalhos_de_fim_de_curso.pdf
Universidade Katyavala Bwila (2017). Regulamentos dos Trabalhos de Fim de Curso. Obtido em 11 de setembro de 2021, de http://iscedbenguela.org/wp-content/uploads/2017/02/RTFC-CODIFICADO.pdf
Yamanari, T. T. & Moraes, D. A. F. de. (2013). O papel do TCC na formação de estudantes universitários. Obtido em 30 de Abril de 2021, de http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/II%20Jornada%20de%20Didatica%20e%20I%20Seminario%20de%20Pesquisa%20do%20CEMAD%20-%20Docencia%20na%20educacao%20Superior%20caminhos%20para%20uma%20praxis%20transformadora/O%20PAPEL%20DO%20TCC%20NA%20FORMACAO%20DE%20ESTUDANTES%20UNIVERSITARIOS.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.