BODY PRACTICES AS CONSTITUTIVE ELEMENTS OF THE CULTURAL IDENTITY OF PEOPLES AND GROUPS, USING DANCE CLASSES, GAMES AND COMMUNICATION

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Silvania Maria Roque
  • Jane da Fonseca Lopes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2023

Keywords:

body practices offered by Physical Education

Abstract

Historically, the body practices offered by Physical Education are distributed in five main areas: gymnastics, sport, game, dance, and fight, in a curricular program for the different levels of education; however, little has been written about the purposes and activities of Physical Education for Children Education, being limited to recommend only recreational activities for this level of Basic Education. Little is said about the lesson of Physical Education as a pedagogical act, with its objectives and intervention strategies that consider the processes of development and learning. Referring to the methodology applied to build this brief study, we mention the choice of bibliographic research, of a qualitative nature with a descriptive approach, seeking to describe the reality found and observed. In this sense, it is understood that in Kindergarten, body activities should give way to psychomotricity, seeking theoretical and practical foundations that serve as instruments to act in this stage of Basic Education, using the act of playing as a pedagogical anchor. In view of the above, this research aims to present the importance of body practices as constitutive elements of cultural identity. It concludes, therefore, the importance of working with games, dances, and communication, especially when talking about the work faced by the corporal practice demonstrating the identity of human beings.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Silvania Maria Roque

Graduada em Educação Física pela Faculdade Cidade João Pinheiro (FCJP), Pedagogia pelo Centro Universitário Faveni (UNIFAVENI) e Normal Superior (Unimontes Montes Claros). Especialização em Gestão e Administração Escolar, Inspeção Escolar, Orientação Escolar e Supervisão Escolar pela Associação Educativa do Brasil Faculdade de Janauba (SOEBRAS) e Mestranda em Educação: especialização formação de professores pela Universidade Europeia del Atlântico (UNEATLÁNTICO) – Espanha.

Jane da Fonseca Lopes

Graduada em Matemática pela Universidade Estadual do Amazonas (UEA). Pós graduada em Educação Matemática pela Faculdade Phênix de Ciências Humanas  e Sociais do Brasil e mestrado em Educação pela UNIUB - Porto Rico.

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Published

17/10/2022

How to Cite

Alves Guimarães, U., Maria Roque, S. ., & da Fonseca Lopes, J. (2022). BODY PRACTICES AS CONSTITUTIVE ELEMENTS OF THE CULTURAL IDENTITY OF PEOPLES AND GROUPS, USING DANCE CLASSES, GAMES AND COMMUNICATION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(10), e3102023. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i10.2023