READING, TECHNOLOGY AND SCHOOL: WHAT DO WE TEACH? HOW DO WE TEACH?
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2657Keywords:
importance of literacy reading is presented as the central themeAbstract
The importance of reading and literacy is presented as the central theme of this research, to understand the conception of the use of educational technology in the teaching-learning process and its importance in the dimensions of learning to read and write as a social practice. When interpreting the picture of the current reading society in Brazil, the school is the main developer of reading and writing practices, and it is necessary that it knows the students, their skills and difficulties, so that they can all develop in reading through technologies. The methodology used is bibliographic with analysis of the publications of different authors and a qualitative approach of descriptive character.
Downloads
References
BARTHES, R. Da palavra à escrita. In: ___. O Grão da Voz. Lisboa: Edições 70, 1981.
BRASIL, M. DA E. Lei no. 9.394. Brasil, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>.
CAPOVILLA, A.G.S. & CAPOVILLA, F. C. Problemas de Leitura e Escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica, São Paulo: Memnon, 2000.
CERVO, A. L.; BERVIAN. P. A. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
CYNTRÃO, S. H. No TitleBiografia como Gênero: o alto literário. Cerrados: Revista do Programa de Pós-graduação em Literatura, v. 21, n. 15, 2006.
FARIAS, A. DA C. Material impresso e gêneros textuais. 2. ed. Florianópolis: IFSC, 2014.
FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 2011.
FREIRE, P. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. A pedagogia da autonomia. 25 ed. São Paulo, Paz e Terra, 1996.
GONÇAVES, A. V. Gêneros textuais na escola : da compreensão à produção. 1. ed. Dourados: Editora da UFGD, 2011.
GOUGH, P. B., & TUNNER, W. E. Decoding, reading & reading disability. Remedial and Special Education, 7, 6-10, 1986.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2011.
SOARES, M, Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita, 2003.
SANTOS, S. P. DOS; ZINANI, C. J. A. Gêneros textuais e a leitura literária: a formação do leitor. (S. P. dos SANTOS, C. J. A. ZINANI, Eds.)V Simpósio Internacional de estudos de Gêneros Textuais. Anais...Caxias do Sul: SIGET, 2009.
SILVA, M. D. X.; NASCIMENTO, S. DE S.; SILVA, M. R. As contribuições dos gêneros textuais no estudo de língua portuguesa: uma combiação que dá certo. (M. D. X. SILVA, S. de S. NASCIMENTO, M. R. SILVA, Eds.)V Encontro de Iniciação à docência da UEPB. Anais...Campina Grande: UEPB, 2015.
SILVA, W. R. Gêneros textuais em aulas de língua portuguesa no ensino médio brasileiro. Revista Linguagem & Ensino, v. 15, n. 2, 2012.
SOUSA, C. G. DE. literatura na sala de aula: desafios na contemporaneidade. In: COELHO, F. A. C.; SILVA, J. E. DO N.; ARAUJO, L. D. (Eds.). . iteratura, leitura e gêneros textuais: contribuições do/ao ensino de língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2018.
WITTKE, C. I. Gêneros Textuais: perspectivas teóricas e práticas. 1. ed. Pelotas: Universidade Federal de Pelotas, 2012.
ZINANI, C. J. A.; SANTOS, S. P. DOS. Ensino de literatura e gêneros textuais: um desafio de nosso tempo. (C. J. A. ZINANI, S. P. dos SANTOS, Eds.)V Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais. Anais...Caxias do Sul: SIGET, 2009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.