READING, TECHNOLOGY AND SCHOOL: WHAT DO WE TEACH? HOW DO WE TEACH?

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Danyelli Lacerda de Souza
  • José Matias Leal Bezerra
  • Lwanga de Souza Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2657

Keywords:

importance of literacy reading is presented as the central theme

Abstract

The importance of reading and literacy is presented as the central theme of this research, to understand the conception of the use of educational technology in the teaching-learning process and its importance in the dimensions of learning to read and write as a social practice. When interpreting the picture of the current reading society in Brazil, the school is the main developer of reading and writing practices, and it is necessary that it knows the students, their skills and difficulties, so that they can all develop in reading through technologies. The methodology used is bibliographic with analysis of the publications of different authors and a qualitative approach of descriptive character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Danyelli Lacerda de Souza

Graduação em Geografia pela Universidade Pitágoras (UNOPAR), Pós graduada Lato Sensu em Ensino De Geografia, Meio Ambiente E História pela Faculdade Venda nova Do Imigrante. Mestranda em Educação - Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

José Matias Leal Bezerra

Graduação em Ciências licenciatura curta pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), licenciatura plena em Matemática pelo centro Universitário internacional (Uninter). Mestrando em Educação - Especialização Formação de Professores pela Uneatlántico - Espanha.

Lwanga de Souza Fernandes

Graduação em Pedagogia pela Unifran. Pós graduada em Educação Inclusiva (Famart) e Gestão Escolar pela Faculdade de Educação São Luís. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

References

BARTHES, R. Da palavra à escrita. In: ___. O Grão da Voz. Lisboa: Edições 70, 1981.

BRASIL, M. DA E. Lei no. 9.394. Brasil, 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf>.

CAPOVILLA, A.G.S. & CAPOVILLA, F. C. Problemas de Leitura e Escrita: como identificar, prevenir e remediar numa abordagem fônica, São Paulo: Memnon, 2000.

CERVO, A. L.; BERVIAN. P. A. Metodologia científica: para uso dos estudantes universitários. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.

CYNTRÃO, S. H. No TitleBiografia como Gênero: o alto literário. Cerrados: Revista do Programa de Pós-graduação em Literatura, v. 21, n. 15, 2006.

FARIAS, A. DA C. Material impresso e gêneros textuais. 2. ed. Florianópolis: IFSC, 2014.

FERREIRO, E. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, P. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. A pedagogia da autonomia. 25 ed. São Paulo, Paz e Terra, 1996.

GONÇAVES, A. V. Gêneros textuais na escola : da compreensão à produção. 1. ed. Dourados: Editora da UFGD, 2011.

GOUGH, P. B., & TUNNER, W. E. Decoding, reading & reading disability. Remedial and Special Education, 7, 6-10, 1986.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2011.

SOARES, M, Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita, 2003.

SANTOS, S. P. DOS; ZINANI, C. J. A. Gêneros textuais e a leitura literária: a formação do leitor. (S. P. dos SANTOS, C. J. A. ZINANI, Eds.)V Simpósio Internacional de estudos de Gêneros Textuais. Anais...Caxias do Sul: SIGET, 2009.

SILVA, M. D. X.; NASCIMENTO, S. DE S.; SILVA, M. R. As contribuições dos gêneros textuais no estudo de língua portuguesa: uma combiação que dá certo. (M. D. X. SILVA, S. de S. NASCIMENTO, M. R. SILVA, Eds.)V Encontro de Iniciação à docência da UEPB. Anais...Campina Grande: UEPB, 2015.

SILVA, W. R. Gêneros textuais em aulas de língua portuguesa no ensino médio brasileiro. Revista Linguagem & Ensino, v. 15, n. 2, 2012.

SOUSA, C. G. DE. literatura na sala de aula: desafios na contemporaneidade. In: COELHO, F. A. C.; SILVA, J. E. DO N.; ARAUJO, L. D. (Eds.). . iteratura, leitura e gêneros textuais: contribuições do/ao ensino de língua portuguesa. 3. ed. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2018.

WITTKE, C. I. Gêneros Textuais: perspectivas teóricas e práticas. 1. ed. Pelotas: Universidade Federal de Pelotas, 2012.

ZINANI, C. J. A.; SANTOS, S. P. DOS. Ensino de literatura e gêneros textuais: um desafio de nosso tempo. (C. J. A. ZINANI, S. P. dos SANTOS, Eds.)V Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais. Anais...Caxias do Sul: SIGET, 2009

Published

15/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Lacerda de Souza, D. ., Leal Bezerra, J. M., & de Souza Fernandes, L. . (2023). READING, TECHNOLOGY AND SCHOOL: WHAT DO WE TEACH? HOW DO WE TEACH?. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422657. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2657