REFLECTIONS ON TEACHER EDUCATION - A HISTORICAL APPROACH

Authors

  • Ueudison Alves Guimarães
  • Vanderlei Antonio Bonatto
  • Maria Célia Monteiro de Sousa
  • Juciaria Barbosa dos Santos Batista

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2658

Keywords:

article Reflections on teacher education conducts a historical

Abstract

The article Reflections on teacher education conducts a historical study of the process of teacher education in Brazil from the 21st century. The article also presents different pedagogies, methodologies, and theoretical approaches in each historical period, which leads us to infer that teacher education is based on the introduction of formal historical differences according to the 21st century education period. Cultural models of cognitive content, which have been used in specific areas of content and instructional models are effective for teaching teachers and preparing for teaching. Thus, this research presents the reflections on teacher education through a literature review.

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Author Biographies

Ueudison Alves Guimarães

Pedagogia – Universidade Luterana do Brasil – (ULBRA), Química – Faculdade Cidade João Pinheiro – (FCJP), Matemática – Centro Universitário Claretiano - (CLARETIANO), Geografia – Faculdade Mozarteum de São Paulo – (FAMOSP) e Física – Centro Universitário Faveni – (UNIFAVENI); Especialista em Gênero e Diversidade na Escola – (UFMT), Educação das Relações Étnico-Raciais no Contexto da Educação de Jovens e Adultos – (UFMT), Metodologia do Ensino em Química – (FIJ-RJ), Libras e Educação Inclusiva – (IFMT) e Docência para a Educação Profissional e Tecnológica – (IFES); Mestrando em Educação: Especialização em Formação de Professores – Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA), Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação (Must University) e Mestrando Nacional Profissional em Ensino de Física pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT).

Vanderlei Antonio Bonatto

Graduado em Filosofia pela UNIFAI, Pedagogia pela UNINOVE. Superior Incompleto em Teologia pela ITESP e mestrando em Educação pela UNINI – México.

Maria Célia Monteiro de Sousa

Graduação em Português e Inglês – UVA. Pós graduada em Língua Portuguesa – Faculdade de Tecnologia do Nordeste – FATENE. Gestão Escolar, Área de Conhecimento: Ciências Humanas – Universidade Federal do Ceará – UFC. Gestão Escolar, Área de Conhecimento: Educação – Universidade Estadual Vale do Acaraú – UVA e Psicopedagogia Clinica e Institucional (Cursando) – FMB. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

Juciaria Barbosa dos Santos Batista

Graduada em Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC. Especialista em Gestão da Educação pela UESC. Mestranda em Educação – Especialização em Formação de Professores pela Uneatlántico – Espanha.

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Published

15/02/2023

How to Cite

Alves Guimarães, U., Bonatto, V. A., Monteiro de Sousa, M. C., & Barbosa dos Santos Batista, J. . (2023). REFLECTIONS ON TEACHER EDUCATION - A HISTORICAL APPROACH. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422658. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2658