THE USE OF THE MOODLE PLATFORM FOR E-LEARNING IN THE UNIVERSITY OF THE STATE OF AMAZONAS - UEA: POSSIBILITIES AND CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2674Keywords:
E-learnig, Platform, Challenges, Moodle, PossibilitiesAbstract
This work discusses the use of the Moodle platform for the creation of virtual learning environments, with emphasis on e-learning, a non-face-to-face teaching model supported by Digital Information and Communication Technologies (TDICs), bringing a reflection on the practical use of e-learning as an alternative to face-to-face teaching at the State University of Amazonas (UEA), that as a result of the COVID-19 pandemic, it needed to rethink its educational practices, so that they could enable the training in e-learning of the entire faculty of the institution. The Moodle platform is being used with its variety of tools for developing online teaching practices, both synchronously and asynchronously, Moodle Activities and Resources enable teachers to incorporate digital resources into everyday academics through the UEA AVA Virtual Learning Environment. The bibliographic nature of this research was based on the authors: Lemos (2003), Soeltl (2002), Silva (2017), Sabbatini (2007), Giardino (2009), Coelho (2017), Almeida (2003). Considerations point to the importance of using the Moodle platform in the construction of virtual learning environments, such as the UEA AVA that began to incorporate e-learning into its educational practices in the face of new challenges imposed due to the pandemic, evidencing that from the present moment, EAD will no longer be called Distance Education to become Education with Digital Approximation. The coming years should be marked by a growth in content sharing, specifically in relation to online teaching.
Downloads
References
Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini de. (2003). Educação a Distância na Internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, v.29, n.2, p. 327-340, jul./dez. 2003. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022003000200010&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso: 10 jul. 2020.
Coelho, Renato José da Silva. (2017). Interação e avaliação da ferramenta bigbluebutton para webconferência integrada à plataforma moodle. TCC. Graduação em Licenciatura em Computação. Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Disponível em: < http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/857 >. Acesso: 10. jul. 2020.
Giardino, Solange. 2009. Capacitação de professores e utilização do AVA Moodle em ambiente universitário: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie. São Paulo. Disponível em: <http://tede.mackenzie.br/jspui/handle/tede/2731>. Acesso: 10 jul. 2020.
Lemos, D. C. (2003). Educação Corporativa: Pesquisa de Soluções em e-learning e Modelos de Universidades Corporativas. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina. Disponível em: <https://docplayer.com.br/4681200-Educacao-corporativa-pesquisa-de-solucoes-em-e-learning-e-modelos-de-universidades-corporativas.html>. Acesso: 10 jul. 2020.
Sabbatini, R. M. E. (2007). Ambiente de Ensino e Aprendizagem via Internet: a Plataforma Moodle. São Paulo: Instituto EduMed. Disponível em: < https://docplayer.com.br/82299-Ambiente-de-ensino-e-aprendizagem-via-internet-a-plataforma-moodle.html >. Acesso: 10 jul. 2020.
Silva, Vamercia Batista da. (2017). Integração e avaliação da QoE da ferramenta OpenMeetins para webconferência na plataforma Moodle. TCC. Graduação em Licenciatura em Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Disponível em: <http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/860>. Acesso: 10. jul. 2020.
Soeltl, F. A. E-learning. In BOOG, Madalena; BOOG, Gustavo. (Org.). (2002). Manual de Gestão de Pessoas, Volume 2. São Paulo: Gente.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.