BOTANICAL BLINDNESS: WHAT IS ITS RELATION TO THE TEACHING OF PLANT BIOLOGY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2750

Keywords:

Plants form the basis of habitats and are therefore

Abstract

Introduction: Plants form the basis of habitats and are therefore extremely important. Despite this, most people can not identify them in their natural environment, this effect is given the name of botanical blindness. Objective: To identify in the scientific literature how botanical blindness is related to the teaching of plant biology. Material and methods: This is a literature narrative review study, based on articles indexed to the Scientific Electronic Library Online, CAPES and Google Scholar data platforms. The search strings were used: "Botanical Blindness" and "Botany Teaching", interconnected by the Boleyn operator "AND" for the search for articles. Inclusion criteria were used: works with complete structuring, available free of charge, written in Portuguese or English, between 2000 and 2022. Results and discussion: The teaching-learning process of botany that happens mainly by traditional teaching methods, established in the memorization and lack of contextualization and participation of students can generate aversion and disinterest in the contents of botany, contributing to the strengthening of botanical blindness. An active, contextualized teaching, which values the active participation of students, can bring a mitigation of this phenomenon. Final considerations: Active teaching methodologies are presented as a way to overcome what is currently understood by botanical blindness.

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Author Biographies

Richard Tarcísio de Lima Alves

Graduando em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Peteson David Soares de Lima Medeiros

Graduando em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Natália Ravenna Dantas Vasconcelos

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Raiane Azevedo de Oliveira

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Zayne Medeiros de Araújo

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Joana Larissa Vicente da Silva

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Vanessa Silva Souza

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas na Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde (UFCG/CES).

Bruna Kelly Pinheiro Lucena

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Campina Grande - Centro de Educação e Saúde. Mestre em Ciências Naturais e Biotecnologia pela UFCG/CES.

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Published

17/02/2023

How to Cite

Tarcísio de Lima Alves, R., David Soares de Lima Medeiros, P., Ravenna Dantas Vasconcelos, N., Azevedo de Oliveira, R., Medeiros de Araújo, Z., Larissa Vicente da Silva, J., … Kelly Pinheiro Lucena, B. (2023). BOTANICAL BLINDNESS: WHAT IS ITS RELATION TO THE TEACHING OF PLANT BIOLOGY?. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422750. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2750