AFFIRMATIVE ACTIONS AND POSITIVE DISCRIMINATION: EQUALIZATION AND HISTORICAL REPARATION OF MINORITIES STIGMATIZED BY POSITIVE MEASURES FOR INCLUSION IN BRAZILIAN UNIVERSITIES

Authors

  • Sandy Oliveira
  • Sandriele Batista dos Santos Oliveira
  • Vanessa Ferreira de Lima

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2829

Keywords:

racial quotas, racism, permanence

Abstract

Due to the absence of suitable and effective policies for a greater reach of the knowledge of the existence of racial quotas and better configurations for the permanence of the contemplated, precise and assertive strategies must be elaborated. The present work aims to study Law n. 12,711/2012 and analyze barriers regarding the effectiveness of racial quotas. The current work aims to study Law n. 12,711/2012 and analyze barriers regarding the effectiveness of racial quotas. A qualitative methodology was used based on the analysis of graphs with the crossing of results. Through the study, it was possible to conclude the following results: the negligence of the law in the primary target audience, blacks, in addition to showing the consequences of the slavery past in today's society and how it can interfere in the implementation of public policies in Brazil. Furthermore, an action plan was formulated to circumvent the obstacles to the full effectiveness of the racial quota system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandy Oliveira

Universidade Federal de Goiás - UFG.

Sandriele Batista dos Santos Oliveira

Universidade Federal de Goiás.

Vanessa Ferreira de Lima

Universidade Federal de Goiás - UFG.

References

ALTINO, Lucas. IBGE: População autodeclarada preta cresce 32,4% no Brasil, em 10 anos. Rio de Janeiro, 22 de junho de 2022. Disponível em: <https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2022/07/ibge-populacao-autodeclarada-preta-cresce-324percent-no-brasil-em-10-anos.ghtml>. Acesso em: 22 de novembro de 2022.

ARAÚJO, Luís. VEIGAS, Tiago. Discriminação positiva e ações afirmativas: equalização e reparação histórica das minorias estigmatizadas pelas medidas positivas de inclusão no serviço público. Quaestio Iuris. Rio de Janeiro, v. 9, n. 1 (2016). Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/18102/15799>. Acesso em: 22 de novembro de 2022.

BRASIL. Lei nº 10639, de 09 de janeiro de 2003. Lei 10639. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil. Acesso em 20 de janeiro 2023.

BRASIL. Lei nº 12711 de 29 de agosto de 2012. Institui o Código Civil. Diário Oficial da União: 2012. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm> Acesso em: 22 de novembro de 2022.

BRASIL. Lei n° 13.409/2016 de 28 de dezembro de 2016. Diário Oficial da União - Seção 1 - 29/12/2016, Página 3, 2016. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2016/lei-13409-28-dezembro-2016-784149-publicacaooriginal-151756-pl.html> Acesso em: 22 de novembro de 2022.

CAVALLINI, D. Pandemia aumenta desigualdade racial no mercado de trabalho brasileiro, apontam dados oficiais. São Paulo, 17/11/2020. Disponível em: https://g1-globocom.cdn.ampproject.org/v/s/g1.globo.com/google/amp/economia/noticia>

Acesso: em 22 de novembro de 2022.

DIAS, G. TAVARES JUNIOR, P. Heteroidentificação e cotas raciais: dúvidas, metodologias e procedimentos. Canoas: IFRS campus Canoas, 2018.

DIMENSTEIN, Gilberto. O Cidadão de Papel: a infância, a adolescência e os direitos humanos no Brasil. Editora Ática, 2002.

GARAPON, Antoine. O guardador de promessas: justiça e democracia. Tradução de Francisco Aragão. Lisboa: Instituto Piaget, 1996.

GUIMARÃES, Matheus De Oliveira. A teoria da justiça de Nancy Fraser como aporte para a análise das políticas de ação afirmativa no ensino superior brasileiro. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 04, Ed. 11, Vol. 01, pp. 22-38. Novembro de 2019. ISSN: 2448-0959. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/teoria-da-justica> Acesso em: 25 de novembro de 2022.

IBGE- Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Desigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em <:https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/25844-desigualdades-sociais-por-cor-> Acesso em: 25 de novembro 2022.

MEGÍA, C. De Michelle Obama a Muhammad Ali. São Paulo, 08 de junho de 2020. Disponível em: https://brasil.elpais.com/smoda/2020-06-07/de-michelle-obama-a-muhammad-ali-25-frases-que-abriram-nossos-olhos-contra-o-racismo.html Acesso em: 4 de fevereiro de 2023.

NEVES, J. Pesquisa qualitativa - características, usos e possibilidades. Caderno de pesquisas em administração, São Paulo, v.1, nº 3, 2º sem./1996.

SOUZA, D. Juiz nomeia outro no lugar de cotista e causa protesto na UFG - O Popular. Goiás, 19 de novembro de 2022. Disponível em:

<https://opopular.com.br/noticias/cidades/juiz-nomeia-outro-no-lugar-de-cotista-e-causa-protesto-na-ufg-1.2563522>. Acesso em: 22 de novembro de 2022.

Published

17/02/2023

How to Cite

Oliveira , S. ., Batista dos Santos Oliveira, S., & Ferreira de Lima, V. (2023). AFFIRMATIVE ACTIONS AND POSITIVE DISCRIMINATION: EQUALIZATION AND HISTORICAL REPARATION OF MINORITIES STIGMATIZED BY POSITIVE MEASURES FOR INCLUSION IN BRAZILIAN UNIVERSITIES. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(2), e422829. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i2.2829