ACADEMIC MONITORING IN HUMAN PHYSIOLOGY: EXPERIENCE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2853Keywords:
academic monitoring activity is important for studentsAbstract
The academic monitoring activity is important for students and especially for the monitor, since it enables the critical exchange of knowledge and new skills in the teaching-learning process. The objective was to report the experience of academic monitoring of the curricular component Homeostatic and Allostatic Control Systems (Human Physiology) at the Federal University of Southern Bahia. This is a descriptive study, of the experience report type based on the monitoring of a curricular component offered remotely. Monitoring enabled the development of skills based on experiences related to teaching with the support of a teacher. The monitoring was very well evaluated by the students and the monitor, reinforcing the importance of this process in the graduation period in higher education institutions.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei do Sistema Universitário-nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Brasília: MEC, 1968.
BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelecer as diretrizes e bases da educação nacional.Seção 5, Art. 84.Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
CORVELONI, Bárbara Pires et al. Anatomia Humana: influência da monitoria acadêmica no desempenho dos discentes de Fisioterapia. IJHE-Interdisciplinary Journal of Health Education, v. 6, n. 2, 2021.
FERNANDES, Nayara Cavalcante et al. Monitoria acadêmica e o cuidado da pessoa com estomia: relato de experiência. Revista mineira de enfermagem, v. 19, n. 2, p. 238-245, 2015.
FONSECA, Yago Soares; BORGES, Grasiely Faccin. Desafios da monitoria remota em bases morfofuncionais da saúde: um relato de experiência. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 10, 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HAMAD, Sara Mohammed Sami et al. “To teach is to learn twice” Added value of peer learning among medical students during COVID-19 Pandemic. MedEdPublish, v. 9, 2020.
MANGANELLI, Luciane Aparecida Gonçalves; BORGES, Grasiely Faccin. Componente curricular oficina de textos acadêmicos-artigo: um relato de experiência de monitoria. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 7, 2021.
NUNES, J. T. et al. Teaching-learning process on the performance of monitoring activities: an experience report. Journal of Nursing, v. 8, n. 3, p. 4165-4169, 2014.
SILVA, L. B. G.; BOCCHI, M.; SANCHEZ, H. M.; SILVA, L. F. G.; FERNANDES, E. V. Monitoria acadêmica remota: percepção de aprendizagem em anatomia humana durante a pandemia do COVID-19. EDUCERE – Revista de Educação, Umuarama, v. 22, n. 1, p. 200-214. 2022
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução do Consuni nº 08/2019. Itabuna: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Plano de Aula e Ementa do Componente Curricular Sistemas de Controle Homeostáticos e Alostáticos. Itabuna: UFSB, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.