ACADEMIC MONITORING IN HUMAN PHYSIOLOGY: EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2853

Keywords:

academic monitoring activity is important for students

Abstract

The academic monitoring activity is important for students and especially for the monitor, since it enables the critical exchange of knowledge and new skills in the teaching-learning process. The objective was to report the experience of academic monitoring of the curricular component Homeostatic and Allostatic Control Systems (Human Physiology) at the Federal University of Southern Bahia. This is a descriptive study, of the experience report type based on the monitoring of a curricular component offered remotely. Monitoring enabled the development of skills based on experiences related to teaching with the support of a teacher. The monitoring was very well evaluated by the students and the monitor, reinforcing the importance of this process in the graduation period in higher education institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Michele Cristina Maia

Mestra em Ciências e Tecnologia Ambiental. Enfermeira. Graduanda de Medicina da Universidade Federal do Sul da Bahia. Membra do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Saúde da UFSB.

Grasiely Faccin Borges

PhD in Sport Sciences and Physical Education from the University of Coimbra, Portugal.Professor at the Graduate Program in Health, Environment and Biodiversity at UFSB and Graduate Program in Physical Education at UESB/UESC.

 

References

BRASIL. Ministério da Educação. Lei do Sistema Universitário-nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Brasília: MEC, 1968.

BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelecer as diretrizes e bases da educação nacional.Seção 5, Art. 84.Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

CORVELONI, Bárbara Pires et al. Anatomia Humana: influência da monitoria acadêmica no desempenho dos discentes de Fisioterapia. IJHE-Interdisciplinary Journal of Health Education, v. 6, n. 2, 2021.

FERNANDES, Nayara Cavalcante et al. Monitoria acadêmica e o cuidado da pessoa com estomia: relato de experiência. Revista mineira de enfermagem, v. 19, n. 2, p. 238-245, 2015.

FONSECA, Yago Soares; BORGES, Grasiely Faccin. Desafios da monitoria remota em bases morfofuncionais da saúde: um relato de experiência. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 10, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. 19. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HAMAD, Sara Mohammed Sami et al. “To teach is to learn twice” Added value of peer learning among medical students during COVID-19 Pandemic. MedEdPublish, v. 9, 2020.

MANGANELLI, Luciane Aparecida Gonçalves; BORGES, Grasiely Faccin. Componente curricular oficina de textos acadêmicos-artigo: um relato de experiência de monitoria. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 2, n. 7, 2021.

NUNES, J. T. et al. Teaching-learning process on the performance of monitoring activities: an experience report. Journal of Nursing, v. 8, n. 3, p. 4165-4169, 2014.

SILVA, L. B. G.; BOCCHI, M.; SANCHEZ, H. M.; SILVA, L. F. G.; FERNANDES, E. V. Monitoria acadêmica remota: percepção de aprendizagem em anatomia humana durante a pandemia do COVID-19. EDUCERE – Revista de Educação, Umuarama, v. 22, n. 1, p. 200-214. 2022

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Resolução do Consuni nº 08/2019. Itabuna: Universidade Federal do Sul da Bahia, 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Plano de Aula e Ementa do Componente Curricular Sistemas de Controle Homeostáticos e Alostáticos. Itabuna: UFSB, 2022.

Published

08/03/2023

How to Cite

Maia, M. C., & Faccin Borges, G. . (2023). ACADEMIC MONITORING IN HUMAN PHYSIOLOGY: EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(3), e432853. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2853