USE OF THE UNFOLDING OF THE QUALITY FUNCTION (QFD), INNOVATION METHODOLOGY (TRIZ) AND TROUBLESHOOTING (KT): CASE STUDY IN AUTOMOTIVE COMPONENT
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i3.2892Keywords:
QFD, TRIZ, KT, Problems solution, Automotive innovationAbstract
The aim of this study is to present three guidelines for improvement, innovation and problem solving: Quality Function Deployment (QFD), Inventive Problem Solving Theory (TRIZ) and the Problem Analysis tool developed by Kepner & Tregoe (KT ). The approach was applied and analyzed, regarding practicality and feasibility of use, in the innovation and improvement of a component of a motor vehicle. The importance of the study refers to the fact that companies continuously seek to improve their product development processes. Likewise, they also need to reduce costs and service development time, improve product quality and solve any problems that may arise in their production processes. In this project, a case study was presented, built from a hypothetical scenario, analysis and formulation of possible solutions to a problem, occurred to an automotive component belonging to the security system, using the KT, TRIZ and QFD tools.
Downloads
References
Adidam, P. T., Bharadwaj, S., Edison, S. W. & Menon, A. (1999). Antecedents and consequences of marketing strategy making: a model and a test. Journal of Marketing, 63(2), 18-40.
Akao, Y. (2004). Quality Function Deployment Integrating Customer Requirements into Product Design. [s.l.] Productivity Press.
Altshuller, G. (2007). The innovation algorithm: TRIZ, systematical innovation and technical creativity (2a ed.). Worcester, Technical Innovation Center, Inc.
Angelo, B. (2020). Airbags da Takata: entenda o recall que já matou no Brasil. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://autopapo.uol.com.br/noticia/recall-takata-airbag/
Back, N. & Carvalho, M. A. (2001). Uso dos conceitos fundamentais da TRIZ e do método dos princípios inventivos no desenvolvimento de produtos. Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto, Florianópolis, SC, Brasil, 3.
Bilisik, K. & Yolacan, G. (2014). Warp and Weft Directional Tensile Properties of Multistitched Woven Fabric E-Glass/Polyester Nano Composites. Fibers and Polymers, 15(5), 1051-1061. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.researchgate.net/publication/263474565_Warp_and_Weft_Directional_Tensile_Properties_of_Multistitched_Woven_Fabric_E-GlassPolyester_Nano_Composites
Blomquist, H. R. (2020). [Relatório de um expert sobre o defeito nos airbags produzidos pela Takata Corporation]. Recuperado em 22 fevereiro, 2022, de https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.gov/files/documents/exhibit_a-blomquist_report_0.pdf
Boan, F.S., Cheng, L.C., Drumond, F.B., Krafetuski, E., Oliveira, C.A., Prates, L.R., Scapin, C.A., & Vilela, R.M. (1995). QFD: planejamento da qualidade, Belo Horizonte, MG, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Engenharia, Fundaçăo Cristiano Ottoni.
BOSCH. Multi-purpose camera. https://www.bosch-mobility-solutions.com/en/solutions/camera/multi-purpose-camera/.
Boudette, N. E. & Tabuchi, H. (2017). 3 Takata Executives Face Criminal Charges Over Exploding Airbags. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.nytimes.com/2017/01/13/business/takata-airbag-criminal-charges.html
Cabral, J. (2019). Teste: novo Hyundai HB20 supera o Volkswagen Polo e se torna o 1.0 turbo mais rápido do segmento. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://autoesporte.globo.com/testes/noticia/2019/10/teste-novo-hyundai-hb20-supera-o-volkswagen-polo-e-se-torna-o-10-turbo-mais-rapido-do-segmento.ghtml
CARVALHO, C. H. R. de. (2020). Custos dos acidentes de trânsito no Brasil: estimativa simplificada com base na atualização das pesquisas do IPEA sobre custos de acidentes nos aglomerados urbanos e rodovias. IPEA, v. 2565, p. 20. Disponível em: <https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/7018-td2565.pdf>.
Carvalho, L. M. (2015). Prospecção de novos materiais para molas de suspensão automotiva. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, PR, Brasil. Disponível: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/5318/1/LD_COEMA_2015_2_02.pdf
Castro, B. H. R., Costa, R. A. & Pedro, L.S. (2012). A recente regulamentação do setor automotivo brasileiro e as possibilidades de atuação do BNDES. BNDES Setorial, 1(36), 367-396. Recuperado em 21 fevereiro, 2022, de https://web.bndes.gov.br/bib/jspui/bitstream/1408/1518/1/A%20set.36_A%20recente%20regulamenta%C3%A7%C3%A3o%20do%20setor%20automotivo_P.pdf
Cheng, L. C. & Melo, L. D. R., Filho. (2007). QFD na garantia da qualidade do produto durante seu desenvolvimento – caso em uma empresa de materiais. Revista Produção, 17(3), 604-624. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de http://www.production.periodikos.com.br/article/10.1590/S0103-65132007000300015/pdf/1574685864-17-3-604.pdf
Felix L. & Grande P. C. Recall: Toyota chama 380.000 Corolla, Etios e Hilux por falha em airbags. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://quatrorodas.abril.com.br/noticias/recall-toyota-chama-380-000-corolla-etios-e-hilux-por-falha-em-airbags/
Kepner, C. H. & Tregoe, B. B. (1981). O Administrador Racional – uma abordagem sistemática à solução de problemas e tomada de decisões. São Paulo, Atlas.
Kepner, C. H.; Tregoe, B. B. (2008) O Novo Gerente Racional: Uma Edição Atualizada Para Um Novo Mundo. São Paulo - SP: Kepner/Tregoe.
Latin New Car Assessment Programme. (2020a). [Resultados referentes a um crash-test feito com o Ford Ka 2020]. Recuperado em 21 Junho, 2021, de https://www.latinncap.com/po/resultado/146/ford-ka-%2B-2-airbags
Latin New Car Assessment Programme. (2020b). [Resultados referentes a um crash-test feito com o Kia Picanto 2020]. Recuperado em 21 Junho, 2021, de https://www.latinncap.com/po/resultado/145/kia-picanto--morning-%2B-1-airbag
Latin New Car Assessment Programme. (2020c). [Resultados referentes a um crash-test feito com o Hyundai HB20 2020]. Recuperado em 21 Junho, 2021, de https://www.latinncap.com/po/resultado/147/hyundai-hb20-%2B-2-airbags
Luz, G. (2017a). Aço SAE 1020 Propriedades (e Fornecedores do Aço 1020). Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.materiais.gelsonluz.com/2017/10/aco-sae-1020-propriedades-mecanicas.html
Luz, G. (2017b). Aço SAE 5160 Propriedades Mecânicas. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.materiais.gelsonluz.com/2017/10/aco-sae-5160-propriedades-mecanicas.html
Marques, N. (2021). Explodimos um AIRBAG dentro da PISCINA! Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://manualdomundo.uol.com.br/home/explodimos-um-airbag-dentro-da-piscina/
Martins, V. W. B., Ferreira, H. R., Filho & Soares, D. C. (2016). Utilização do Desdobramento da Função Qualidade – QFD para análise e proposta de melhoria no serviço de transporte público. Revista Eletrônica Sistemas & Gestão, 11(1), 31-48. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.revistasg.uff.br/sg/article/view/783/408
Mendel, F. (2016). Ford Ka: problemas no motor, freios e suspensão em teste. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.car.blog.br/2016/05/ford-ka-problemas-no-motor-freios-e.html.
Portal Auto Shopping. (15 março, 2019). Quais os principais tipos de airbag e como funcionam? Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://www.portalautoshopping.com.br/blog/quais-os-principais-tipos-de-airbag-e-como-funcionam/
Teixeira, F. W. P., Filho. (2019). Análise da eficiência de um tratamento isotérmico a 65 °C para aumento da dureza de um aço SAE 1020. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, Brasil. Disponível: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/49236/3/2019_tcc_fwpteixeirafilho.pdf.
Thenório, I. F., para [Manual do Mundo]. (19 janeiro, 2021). EXPLODIMOS um AIRBAG dentro da PISCINA! [Arquivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=qqOT-VvH9vw.
Ze Perfs (18 abril, 2021). KIA Picanto 1.2 GT 84 PS (2017-›2020) technical specifications and performance figures. Recuperado em 14 janeiro, 2022, de https://zeperfs.com/en/fiche6716-kia-picanto-1-2-gt.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.